Těšil se do krámu. A Lidl zlevnil: z 59,90 na 62,90

Spustit čtení článku

Tato funkce je dostupná jen pro přihlášené uživatele s aktivním předplatným typu Lepší čtení a vyšší. Předplatné i Prémiové body PL můžete získat i zdarma, přečtěte sí více v tomto článku.

04.01.2024 10:12 | Zprávy

„Těšil jsem se do krámu, jestli to udělají, a oni to fakt udělali.“ Nejen běžní občané, ale i novináři se těšili, že po snížení DPH nakoupí ve slevě. Jeden z nich, Robert Malecký, zašel do prodejny řetězce Lidl, který hlásil, že zlevní dokonce nad rámec snížení daně. „Tahle položka byla dlouhodobě za 59,90, v akci za 49,90,“ uvedl své pozorování. Výsledek? Výrobek zlevněn z 66,90 Kč na 62,90 Kč. A nebyl sám, kdo si podobné „slevy“ všiml.

Těšil se do krámu. A Lidl zlevnil: z 59,90 na 62,90
Foto: Hans Štembera
Popisek: Supermarket, ilustrační foto

Koncem minulého roku jsme si mohli v mnoha médiích přečíst články či reklamy na to, jak budou obchodní řetězce snižovat svoje ceny o rozdíl v DPH, kterou vláda stanovila na potraviny. V čele těchto prohlášení stál Lidl, který si na tom dokonce postavil celou lednovou reklamní strategii a zahájil Přesilovku proti inflaci, v rámci které sliboval snížení cen dokonce o šest procent.

„Od 2. ledna přihráváme ke 3% snížení DPH na potraviny další až 3 %,“ hlásal leták ke zmíněné kampani.

Ale pojďme postupně.

Už ke konci roku 2023 nás média zásobovala informacemi, že ceny potravin půjdou dolů a že oproti obavám ekonomů i spotřebitelů, do nich promítnou obchodní řetězce vládní snížení DPH o tři procenta.

„Od 2. ledna sníží řetězec Lidl ceny u všech výrobků, které se po změně DPH přesunou z dosavadní patnáctiprocentní sazby do nové dvanáctiprocentní. Řetězec také oznámil, že do vybraných cen promítne i další dodatečné zlevnění o tři procentní body,“ napsal už v polovině prosince třeba server iDnes.cz v článku „Lidl jde do přesilovky. Od ledna sníží ceny vybraných potravin dvojnásobně“ s tím, že u tisícovky potravinových položek ze svého sortimentu tak Lidl sníží „daňové zatížení“ z patnácti na devět procent.

V té samé době se nad plánovanou kampaní Lidlu zamyslel i ekonom Lukáš Kovanda, který na svém účtu na síti X zveřejnil komentář s názvem Řetězec Lidl slibuje zlevnění ještě nad rámec snížení DPH. Potvrzuje tím, že za vysokými cenami potravin jsou hlavně řetězce a jejich „čarování“ s maržemi.

 

V něm mimo jiné napsal, že „zatímco, potravináři, a zejména zemědělci už své dodávky do obchodů v říjnu meziročně zlevňovali, obchodníci je nadále zdražovali“, a tímto rozporem narážel na to, že si nyní řetězce mohou dovolit o něco zlevnit, protože si v minulém roce zajistily pohádkové zisky.

„Proto nyní obchodní řetězec Lidl může slíbit – a otázka, zda se tak vskutku stane, má smysl –, že v příštím roce do řady vybraných koncových cen nejen promítne snížení DPH na potraviny o tři procentní body, ale sníží dané koncové ceny ještě nad rámec tohoto snížení daně. Obchodníci, a řetězce zejména, totiž evidentně mají právě vytvořený ‚polštář‘ z minulých měsíců, ba let, hlavně z loňska, který mohou v případě potřeby ‚vyfukovat‘, i když přitom stále zůstávají komfortně v pásmu zisku,“ dodal ještě hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Martin Huml

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Obchodní řetězce mají vládu v rektu. , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseantigreen , 04.01.2024 12:36:35
Ví, že jíst se musí, maloobchod zlikvidovaly, výrobce ovládají strachem a Prouza se tlemí v České televizi.

|  16 |  0

Další články z rubriky

„Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

16:55 „Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

Že je klobása na adventních trzích za 120 korun, si už tak nějak zvykáme. Dvě deci svařáku za 60 mož…