„Zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi z roku 2012 poskytl církvím za nevydatelný historický majetek (pozn. zejména obecní a krajský) finanční náhradu. Není možné tedy získat finanční náhradu a zároveň žádat naturální restituci! Obdobnou argumentaci jsem jménem Asociace krajů ČR vznášel vůči bývalé vládě ČR v roce 2016 s odkazem na smlouvy uzavřené vládou a církvemi a žádal jsem zásah vlády proti podle názoru tehdejších hejtmanů neoprávněným žalobám církví na majetek obcí a krajů,“ poznamenal Hašek úvodem.
Následně byl, co se týče nálezu Ústavního soudu, konkrétnější. „Nelze legitimně očekávat vydání veškerého historického majetku v rámci restituce, neboť je možné vydat pouze ten majetek, který konkretizuje výslovná zákonná právní úprava – zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Ústavní soud se nemohl ztotožnit ani s názorem stěžovatelky, že finančním vypořádáním zákonodárce sledoval primárně jiné než restituční cíle. Jak naopak plyne z důvodové zprávy k zákonu o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a okolností přijetí tohoto zákona (tzv. occasio et ration legis), finanční náhrada měla plnit primárně restituční funkci právě vůči historickému majetku, jehož vydání zákon neumožňoval,“ konstatuje Hašek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef