Už nemusíme čekat na úřadech. Doba patří digitalizaci

16.12.2021 15:59 | Komerční článek

Stání ve frontách nikoho nebaví, ať už je to v obchodě, u lékaře či na úřadech. Věřte nebo ne, právě tam se fronty pomalu stávají minulostí. Naše města a obce patří v Evropě nad průměr v oblasti využívání nových technologií, ke kterým patří i portály občana. Nová řešení pro digitalizovaný úřad ušetří čas, peníze a nervy oběma stranám. Občané nemusejí kvůli běžné agendě chodit fyzicky na úřad, úředníkům zase odpadne složité papírování.

Už nemusíme čekat na úřadech. Doba patří digitalizaci
Foto: Archiv
Popisek: Doba patří digitalizaci

Co je vlastně portál občana? Zjednodušeně řečeno je to základní stavební kámen pro on-line komunikaci občana s úřadem, ať už přímo se státem a jeho institucemi nebo se svým krajem či obcí. Po zabezpečeném přihlášení například prostřednictvím bankovní identity můžete portály občana využívat k řešení různých životních situací, účasti na místních referendech nebo třeba hrazení městských poplatků. Občan má z domova přehled o svých závazcích, protože v aplikaci je na první pohled vidět, kde a co zaplatil, případně co uhradit zapomněl. Samozřejmostí je možnost placení pomocí mobilních aplikací nebo platební kartou. Skrze rozhraní portálu můžete vidět aktuální stav zpracování vaší žádosti, což dále zefektivňuje komunikaci mezi úředníky a občany. 

Úřad navštívíte kdykoliv

Pokud přece jenom musíte na úřad osobně, nezoufejte. Díky integraci rezervačního systému do portálu občana si můžete lépe naplánovat čas návštěvy úřadu. Zároveň lze i vidět aktuální vytížení a dobu čekání, což je funkce, kterou v současné složité epidemické situaci využívá mnoho občanů. 
 
Je důležité zmínit, že přístup na portál občana díky bankovní identitě (BankID) zabere pouze několik sekund a nijak se neliší od přístupu do internetového bankovnictví. Jde o naprosto bezpečné řešení, které je díky spolupráci největších bank dostupné prakticky pro každého. Nástup bankovní identity v roce 2021 se ukazuje jako velice pozitivní změna, která on-line služby veřejné správy přiblížila milionům lidí. Bohužel i v dnešní době je počet úkonů, které lze s našimi úřady a institucemi vyřešit na dálku, z různých legislativních důvodů značně limitován. 
 
Jak centrální portály využívat efektivně, lze ukázat na příkladu Dánska, kde občané vzdáleně komunikují s lékaři, a nemusejí tak kvůli běžné dokumentaci trávit čas v čekárně a zbytečně vytěžovat zdravotníky. Díky jednotnému EASY ID, jak se dánský systém nazývá, se výrazně zvýšila důvěra občanů v zabezpečení citlivých dat.  
 
Podle celé řady analýz ze světa chce většina občanů komunikovat se státem on-line a myšlenka on-line úřadů je jedním z klíčových prvků moderní společnosti. Vhodné technologie pro to už máme. Aby se projekty státu a měst rozhýbaly, je potřeba zapracovat na osvětě a komunikaci samotného přínosu pro veřejnost tak, aby jim lidé důvěřovali. Současně je to výzva pro zástupce státu a samospráv, aby dokázali občanům nabídnout dostatečně atraktivní služby. Klíčové je, aby se digitalizace na této úrovni stala nástrojem ke zlepšování života občanů, nikoliv aby byla jen líbivou frází. 
 
Autor textu: Vladimír Přech – ředitel obchodněprávní sekce společnosti Gordic
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

20:17 Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

REPORTÁŽ „Chtělo by to změnu legislativy, ať stát může pomáhat postiženým městům a obcím rychleji ne…