Už nemusíme čekat na úřadech. Doba patří digitalizaci
16.12.2021 15:59 | Komerční článek
Stání ve frontách nikoho nebaví, ať už je to v obchodě, u lékaře či na úřadech. Věřte nebo ne, právě tam se fronty pomalu stávají minulostí. Naše města a obce patří v Evropě nad průměr v oblasti využívání nových technologií, ke kterým patří i portály občana. Nová řešení pro digitalizovaný úřad ušetří čas, peníze a nervy oběma stranám. Občané nemusejí kvůli běžné agendě chodit fyzicky na úřad, úředníkům zase odpadne složité papírování.
reklama
Co je vlastně portál občana? Zjednodušeně řečeno je to základní stavební kámen pro on-line komunikaci občana s úřadem, ať už přímo se státem a jeho institucemi nebo se svým krajem či obcí. Po zabezpečeném přihlášení například prostřednictvím bankovní identity můžete portály občana využívat k řešení různých životních situací, účasti na místních referendech nebo třeba hrazení městských poplatků. Občan má z domova přehled o svých závazcích, protože v aplikaci je na první pohled vidět, kde a co zaplatil, případně co uhradit zapomněl. Samozřejmostí je možnost placení pomocí mobilních aplikací nebo platební kartou. Skrze rozhraní portálu můžete vidět aktuální stav zpracování vaší žádosti, což dále zefektivňuje komunikaci mezi úředníky a občany.
Úřad navštívíte kdykoliv
Pokud přece jenom musíte na úřad osobně, nezoufejte. Díky integraci rezervačního systému do portálu občana si můžete lépe naplánovat čas návštěvy úřadu. Zároveň lze i vidět aktuální vytížení a dobu čekání, což je funkce, kterou v současné složité epidemické situaci využívá mnoho občanů.
Je důležité zmínit, že přístup na portál občana díky bankovní identitě (BankID) zabere pouze několik sekund a nijak se neliší od přístupu do internetového bankovnictví. Jde o naprosto bezpečné řešení, které je díky spolupráci největších bank dostupné prakticky pro každého. Nástup bankovní identity v roce 2021 se ukazuje jako velice pozitivní změna, která on-line služby veřejné správy přiblížila milionům lidí. Bohužel i v dnešní době je počet úkonů, které lze s našimi úřady a institucemi vyřešit na dálku, z různých legislativních důvodů značně limitován.
Jak centrální portály využívat efektivně, lze ukázat na příkladu Dánska, kde občané vzdáleně komunikují s lékaři, a nemusejí tak kvůli běžné dokumentaci trávit čas v čekárně a zbytečně vytěžovat zdravotníky. Díky jednotnému EASY ID, jak se dánský systém nazývá, se výrazně zvýšila důvěra občanů v zabezpečení citlivých dat.
Podle celé řady analýz ze světa chce většina občanů komunikovat se státem on-line a myšlenka on-line úřadů je jedním z klíčových prvků moderní společnosti. Vhodné technologie pro to už máme. Aby se projekty státu a měst rozhýbaly, je potřeba zapracovat na osvětě a komunikaci samotného přínosu pro veřejnost tak, aby jim lidé důvěřovali. Současně je to výzva pro zástupce státu a samospráv, aby dokázali občanům nabídnout dostatečně atraktivní služby. Klíčové je, aby se digitalizace na této úrovni stala nástrojem ke zlepšování života občanů, nikoliv aby byla jen líbivou frází.
Autor textu: Vladimír Přech – ředitel obchodněprávní sekce společnosti Gordic
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.