Už to prasklo! E-paliva byl jen chyták na ministry. Zvedne Kupka hozenou rukavici?

02.10.2023 11:15 | Komentář

Mezi motoristy i zástupci automobilového průmyslu to začíná pořádně vřít. Na veřejnost se totiž dostal doposud utajovaný materiál, který měl stanovit kritéria pro tzv. e-paliva. Tedy „nová“ syntetická paliva, jejich příslibem se podařilo bruselským úředníkům letos na jaře umlčit protesty Německa, ale také např. České republiky proti záměru zakázat od roku 2035 prodej aut na spalovací motory. Jejich záchranou měla být právě výjimka pro e-paliva. Jenže, jak teď vyplavalo na povrch, unijním byrokratům se podařil doslova husarský kousek. Klimatická kritéria pro e-paliva mají být natolik přísná, že je vlastně nebude schopný nikdo vyrobit.

Už to prasklo! E-paliva byl jen chyták na ministry. Zvedne Kupka hozenou rukavici?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

Brusel tak zřejmě dosáhne svého. Protože nová syntetická paliva nebudou schopna naplňovat velmi přísná kritéria uhlíkové neutrality, autům se spalovacími motory již za 12 let zazvoní umíráček. „Evropská unie bude požadovat, aby auta na syntetická paliva, takzvaná e-paliva, byla stoprocentně uhlíkově neutrální, pokud se budou prodávat i po roce 2035,“ uvádí se v návrhu právního předpisu, který má k dispozici agentura Reuters. Podle připravovaného materiálu se budou e-paliva považovat za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě používají zachycené emise CO2, které vyrovnávají emise COuvolněné při spalování paliva v motoru. Jak však nezávisle na sobě upozornila řada odborníků, takové požadavky není možné reálně splnit.

Přitom již na jaře letošního roku evropští ministři dopravy odsouhlasili konec spalovacích motorů po roce 2035. Proti původnímu návrhu však schválená norma má v sobě zakotvenu výjimku povolující spalovací motor právě pro syntetická paliva. Ta si jako vhodnou alternativu přitom pochvaloval také český ministr dopravy Martin Kupka: „Kromě elektromobility a vodíku vidíme potenciál i ve vývoji syntetických paliv pro spalovací motory, které mohou hrát důležitou roli při snižování emisí v letecké, námořní i lodní dopravě a také v oblasti těžké nákladní dopravy a specializovaných vozidel, jako jsou například vozy IZS, kde bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život mnoha dopravním prostředkům se spalovacími motory,“ uvedl začátkem září ministr dopravy Martin Kupka, který zároveň připomněl, že právě díky aktivitě České republiky a Německa se podařilo letos na jaře prosadit na evropské úrovni právně závaznou výjimku pro vozy se spalovacími motory na syntetická paliva. „Ty bude možné nabízet po roce 2035, kdy vstoupí v platnost unijní zákaz prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory,“ dodal ministr.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Margita Balaštíková byl položen dotaz

S kým chcete uzavřit koalici?

Volby zřejmě skutečně vyhrajete, ale co pak? S kým uzavřete koalici? Protože sami vládnout nemůžete (na to hlasy mít nebudete). A když jste zmínila průzkumy, čemu přičítáte, že v nich poslední době ANO oslabuje?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Jen hlupák věří komukoliv z Brusele, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseJirka 59 , 02.10.2023 12:49:58

|  8 |  0

Další články z rubriky

Jakub Železný o Josefu Mašínovi: Mrzí a trápí mě jeho názory

18:10 Jakub Železný o Josefu Mašínovi: Mrzí a trápí mě jeho názory

Po pauze se moderátor Jakub Železný vrací na obrazovky České televize. V rozhovoru o svém návratu pa…