V Afghánistánu se bude stavět. Tálibán netálibán. Írán a Čína si to přejí

Spustit čtení článku

Tato funkce je dostupná jen pro přihlášené uživatele s aktivním předplatným typu Lepší čtení a vyšší. Předplatné i Prémiové body PL můžete získat i zdarma, přečtěte sí více v tomto článku.

01.09.2023 11:05 | Zprávy

Írán a Afghánistán se ještě více propojí s Čínou. Prostřednictvím železnice. Z Íránu zaznívá, že tento krok napomůže oživení projektu Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem. Ale aby se projekt podařilo zrealizovat, je také třeba zlepšit situaci v Afghánistánu, k čemuž jak Čína, tak Rusko vyzvaly členské státy NATO.

V Afghánistánu se bude stavět. Tálibán netálibán. Írán a Čína si to přejí
Foto: AČR
Popisek: Vojenská vozidla v Afghánistánu

Podle informací serveru Caspian News se Írán zavázal dokončit stavbu železnice Khaf-Herat mezi oběma zeměmi a rozšířit ji přes Afghánistán až k čínským hranicím. Oznámil to Zabihullah Mujahid, mluvčí Islámského emirátu Afghánistán a náměstek ministra informací a kultury.

Už 8. března Abbas Khatibi, zástupce vedoucího íránské společnosti pro výstavbu a rozvoj dopravní infrastruktury, uvedl, že probíhají jednání o výstavbě 225 kilometrů dlouhého přeshraničního železničního projektu Khaf-Herat, který byl zastaven po převzetí země Tálibánem. Tento projekt by podle něj mohl znamenat oživení pro plán vybudování tzv. Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem.

Realizace železničního projektu Khaf-Herat začala v roce 2007, přičemž celkové náklady na jeho dokončení dosáhly k roku 2022 75 milionů USD. V prosinci 2020 prezidenti Íránu a Afghánistánu slavnostně otevřeli 225 kilometrů dlouhou železniční trať.

Železnice spojuje Khaf v severovýchodní íránské provincii Khorasan Razavi s Heratem, centrem provincie Herat v Afghánistánu. Po dokončení by železnice pomohla přepravit 6 milionů tun zboží a až milion cestujících ročně, vedla by podél tranzitního koridoru východ–západ a spojovala Čínu s Tureckem a Evropou přes Uzbekistán, Afghánistán a Írán.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Jiří Vosecký byl položen dotaz

Pokuta za lži v kampani

Bude se vztahovat pokuta i na to, když politici ve svých předvolebních slibech budou dávat sliby, co pak nesplní, a tudíž v jejich slibech nepůjde o nic jiného než o lež? To totiž děláte úplně všichni, hlavně teda poslanci, že slibujete něco, co pak nedodržíte. A Vy tento zákon podporujete? Nemyslít...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jen Eskymáky tady nemáme. Verbež! Mnoho Ukrajinců si myslí, že jsou šlechta. Mladá Boleslav se možná mění ve velký bolehlav

4:40 Jen Eskymáky tady nemáme. Verbež! Mnoho Ukrajinců si myslí, že jsou šlechta. Mladá Boleslav se možná mění ve velký bolehlav

„Zvlášť ‚úkáčka‘ si myslí, že jim to tady úplně patří, že jsou šlechta. Prý bojujou za naši demokrac…