V Afghánistánu se bude stavět. Tálibán netálibán. Írán a Čína si to přejí

Spustit čtení článku

Tato funkce je dostupná jen pro přihlášené uživatele s aktivním předplatným typu Lepší čtení a vyšší. Předplatné i Prémiové body PL můžete získat i zdarma, přečtěte sí více v tomto článku.

01.09.2023 11:05 | Zprávy

Írán a Afghánistán se ještě více propojí s Čínou. Prostřednictvím železnice. Z Íránu zaznívá, že tento krok napomůže oživení projektu Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem. Ale aby se projekt podařilo zrealizovat, je také třeba zlepšit situaci v Afghánistánu, k čemuž jak Čína, tak Rusko vyzvaly členské státy NATO.

V Afghánistánu se bude stavět. Tálibán netálibán. Írán a Čína si to přejí
Foto: AČR
Popisek: Vojenská vozidla v Afghánistánu

Podle informací serveru Caspian News se Írán zavázal dokončit stavbu železnice Khaf-Herat mezi oběma zeměmi a rozšířit ji přes Afghánistán až k čínským hranicím. Oznámil to Zabihullah Mujahid, mluvčí Islámského emirátu Afghánistán a náměstek ministra informací a kultury.

Už 8. března Abbas Khatibi, zástupce vedoucího íránské společnosti pro výstavbu a rozvoj dopravní infrastruktury, uvedl, že probíhají jednání o výstavbě 225 kilometrů dlouhého přeshraničního železničního projektu Khaf-Herat, který byl zastaven po převzetí země Tálibánem. Tento projekt by podle něj mohl znamenat oživení pro plán vybudování tzv. Nové hedvábné stezky, o které čínský prezident Si Ťin-pching mluví už řadu let. Mluvil o něm i v Praze, když přijel na návštěvu do Prahy za tehdejším prezidentem Milošem Zemanem.

Realizace železničního projektu Khaf-Herat začala v roce 2007, přičemž celkové náklady na jeho dokončení dosáhly k roku 2022 75 milionů USD. V prosinci 2020 prezidenti Íránu a Afghánistánu slavnostně otevřeli 225 kilometrů dlouhou železniční trať.

Železnice spojuje Khaf v severovýchodní íránské provincii Khorasan Razavi s Heratem, centrem provincie Herat v Afghánistánu. Po dokončení by železnice pomohla přepravit 6 milionů tun zboží a až milion cestujících ročně, vedla by podél tranzitního koridoru východ–západ a spojovala Čínu s Tureckem a Evropou přes Uzbekistán, Afghánistán a Írán.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…