Před několika dny byla na pražský obchodní dům Máj instalována dvojice gigantických artefaktů, nazvaných jako „motýli“. Výtvarník David Černý chtěl svým dílem vytvořit „vícečetnou symbolku“, hmyz, který hýbe křídly a v noci svítí, totiž současně upomíná na stroje československých pilotů za druhé světové války.
„Dílo Davida Černého oslavuje československé stíhací piloty, hrdiny, kteří během 2. světové války sloužili u operačních perutí RAF. V chodníku před Májem na Národní je vsazeno 359 drobných siluet stíhacích letounů vytvořených z dlažebních kostek, protože stíhačů bylo právě 359. Motýli symbolizují mír, Spitfire je symbolem zbraně, války. Mezi mírem a válkou je tenká hranice a aktuální dění ve světě tento apel ještě umocňuje,“ oceňuje zadavatel, společnost AMADEUS Real estate.
Kauza dostala zcela novou dynamiku Černého výstupem s kurátorkou z Galerie Hlavního města Prahy, které kvůli nesouhlasnému postoji umělec před kamerou ČT vynadal do „soudružek“. Pak se po rozhovoru ještě do moderátorova odhlášení oba navzájem a zvučně poslali „do pr....“, za což kurátorka čelila kritice, že nedůstojně reprezentuje metropoli.
Po tomto oživení se otevřela širší debata o tvorbě Davida Černého.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo