Počet ukončených soutěží v prvních pěti měsících je nejvyšší za poslední tři roky, objem představuje dvouleté maximum. „Aktuální situace v sektoru veřejných zakázek ukazuje letos na mírně pozitivní vývoj. Klíčovou roli budou hrát zakázky z oblasti dopravní infrastruktury, pro které bude hnacím motorem snaha využít současné programové období evropských fondů,“ uvedl partner poradenské společnosti KPMG ČR Pavel Kliment.
K odvětvím s největším podílem veřejných zakázek patří dlouhodobě stavebnictví. Na konci května činil téměř dvě pětiny ze všech zadaných zakázek. Pro stavební firmy zadali veřejní investoři podle údajů inženýrské společnosti ÚRS Praha šest zakázek s cenou nad miliardu korun. Největší zakázkou byla rekonstrukce rozvodny Kočín u jaderné elektrárny Temelín za 3,56 miliardy korun, kterou získalo sdružení firem Egem, ASE a Vuje. Následovala výstavba úseku dálnice D48 Rybí – Rychaltice za 2,5 miliardy korun pro sdružení Metrostav, Swietelsky a Colas. Třetí v pořadí podle hodnoty byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze za 1,27 miliardy korun pro společnosti Hochtief, Strabag Rail a Avers. V celém loňském roce bylo miliardových zakázek pro stavaře sedm.
Podle partnera KPMG ČR Pavla Klimenta je výrazný růst zadaných zakázek pro stavební firmy dobrou zprávou. „Pro další vývoj však budou důležité příprava staveb, finanční možnosti veřejných investorů, schopnost čerpat z evropských fondů a samozřejmě i kapacitní možnosti dodavatelů,“ doplnil.
Počet vypsaných veřejných zakázek se do konce května meziročně snížil o 15 procent na 3 328, jejich hodnota klesla o 22,8 procenta na 99,1 miliardy korun. Největší výběrové řízení v květnu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na modernizaci trati Sudoměřice – Votice za 6,24 miliardy korun.
„Velké infrastrukturní zakázky se letos budou zřejmě zahajovat s velkými potížemi. Vzhledem ke stavu jejich přípravy k zahájení i vzhledem k naprosto deformované cenové úrovni trhu. Privátní investoři v pozemním a průmyslovém stavitelství přinesli lehké oživení v sektoru, ale stagnace přetrvává právě u veřejných zakázek především u silnic a dálnic,“ doplnil jednatel společnosti Swietelsky stavební František Fryš.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk