Viněty se vyplatí jen firmě Kapsch. Stát na nich nehorázně prodělá

15.06.2010 8:16 | Zprávy

Příští úterý rozhodne ministerstvo dopravy, zda vypíše tendr na elektronické dálniční viněty, nebo zakázku zadá konkrétní firmě. Experti však upozorňují, že na jejich zavedení vydělá jen firma Kapsch.

Viněty se vyplatí jen firmě Kapsch. Stát na nich nehorázně prodělá

Projekt na zavedení elektronických vinět, které mají být od ledna příštího roku náhradou dosud používaných papírových dálničních známek v osobních autech, provázejí od začátku nejasnosti. Ministr dopravy Gustáv Slamečka však hodlá se zakázkou pokročit, protože musí respektovat zákon, kterým nový režim pro osobní auta schválili v minulém roce poslanci.

„Do technologie elektronických vinět vidím, je to velká nehoráznost. Jako občan jsem rozhořčen, že jen proto, aby Kapsch dostal peníze, jsou poslanci ochotni prohloubit zadlužení vlastní země," zlobí se v rozhovoru pro Hospodářské noviny Petr Moos, profesor Dopravní fakulty ČVUT a bývalý ministr dopravy.

Záhadné hlasování poslanců, které státu přinese jen ztráty

Změna se bude týkat více než čtyř milionů českých řidičů a milionů cizinců, kteří do Česka přijíždějí. Záhadou je, co vlastně přesvědčilo poslance, aby elektronické viněty uzákonili, když dopravní experti v zavedení tohoto systému vidí jen ztráty. Za dálniční známky uhradil stát v minulém roce 206 milionů korun, ale výnosy činily 2,9 miliardy, takže stát vydělal 2,7 miliardy.

Používání vinět by si podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic vyžadalo náklady 1,6 miliardy ročně. Další miliardy bude stát přechod na nový systém. Do roku 2016, kdy má životnost elektronických vinět skončit, by se měl prodělek státu pohybovat mezi devíti až jedenácti miliardami korun. Nikde jinde na světě přitom nejsou elektronické viněty pro osobní auta zavedeny.

Je třeba posunout platnost zákona o pět let

Když před dvěma lety expert ministerstva dopravy připravovaný systém elektronických vinět představoval před kolegy v Bruselu, vzbudil úsměv a dotaz, zda tam je za Česko, nebo za rakouskou firmu Kapsch. HN uvádějí, že zakázky firmy Kapsch jsou zajímavé i s ohledem na bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka z ODS a jeho zázračné zbohatnutí.

Všechny tři strany vznikající vládní koalice tvrdí, že v době rekordních rozpočtových škrtů by bylo lepší zůstat u starých zavedených známek. Novinku zpochybňuje i lídr ODS Petr Nečas. „Určitě lze posunout platnost zákona o pět let. A v této době odpovědně posoudit, zda systém zavést a v jaké podobě, nebo zrušit. Myslím, že to je jediná cesta nové politické konfigurace, která chce dosáhnout úspor ve výdajích státu," tvrdí dopravní expert Moos.

Související:

Rath: Kalousek má jméno Kapsch "vytetováno na čele" 

Zrušení elektronických vinět má šanci projít sněmovnou 

Foto: rsd.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

17:20 Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

„Mezinárodní řád založený na pravidlech“, který bývá prezentován jako spojení mezinárodního práva a …