Vítěz tendru na provoz rychlíků dostane smlouvu na 15 let

22.09.2011 6:47 | Zprávy

Smlouvu na 15 let dostane od státu vítěz tendru na provozování dotovaných rychlíků. Taková délka kontraktu je maximum, které připouští Evropská unie. Ministerstvo dopravy teď dokončuje přípravu zadávací dokumentace soutěže, první tendr na trať Ostrava - Olomouc vypíše úřad na přelomu roku.

Vítěz tendru na provoz rychlíků dostane smlouvu na 15 let
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlaky ČD - ilustrační foto

Podle ministerstva by měl vítěz mít dlouhodobou smlouvu, aby mohl třeba investovat do moderních vlaků. "Myslíme si, že by to mělo být relativně stabilní podnikání," řekl deníku E15 ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Provozování vlaků bude dotované, a to stamiliony až miliardou korun za celou dobu trvání smlouvy. Výše požadované dotace bude hlavním kritériem soutěže. ČD nyní dostávají od státu na rychlíky čtyři miliardy korun ročně.

Podle původního plánu bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky by se mělo v příštích osmi letech soutěžit o 75 procent dálkových spojů. Nejprve budou moci soukromníci získat smlouvu na trať Ostrava - Opava - Krnov - Bruntál - Olomouc. Ministerstvo ji vybralo jako pilotní, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak zásadně neprojeví v celé síti a bude je možné odstranit před druhým tendrem.

V něm se zájemci utkají o možnost provozovat elektrické vlaky na tratích Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Na moravskoslezské trati začne vítěz jezdit v prosinci 2013, na severu Čech o rok později.

Michalčík čeká, že se do soutěží přihlásí asi pět zájemců. Mohlo by jich však být i více. Kromě Českých drah potvrdil zájem RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. Tendrů by se ale mohly zúčastnit také zahraniční firmy, například Arriva, Keolis, Abellio CZ nebo Veolia, které většinou vlastní západoevropští národní dopravci.

Čtěte:

ČD vzaly jízdenku zdarma hrdinovi ze Studénky. Musel zakročit ministr

České dráhy plýtvají penězi, píše Kuba Dobešovi

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: par, čtk

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

16:55 „Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

Že je klobása na adventních trzích za 120 korun, si už tak nějak zvykáme. Dvě deci svařáku za 60 mož…