Podle ministerstva by měl vítěz mít dlouhodobou smlouvu, aby mohl třeba investovat do moderních vlaků. "Myslíme si, že by to mělo být relativně stabilní podnikání," řekl deníku E15 ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Provozování vlaků bude dotované, a to stamiliony až miliardou korun za celou dobu trvání smlouvy. Výše požadované dotace bude hlavním kritériem soutěže. ČD nyní dostávají od státu na rychlíky čtyři miliardy korun ročně.
Podle původního plánu bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky by se mělo v příštích osmi letech soutěžit o 75 procent dálkových spojů. Nejprve budou moci soukromníci získat smlouvu na trať Ostrava - Opava - Krnov - Bruntál - Olomouc. Ministerstvo ji vybralo jako pilotní, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak zásadně neprojeví v celé síti a bude je možné odstranit před druhým tendrem.
V něm se zájemci utkají o možnost provozovat elektrické vlaky na tratích Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Na moravskoslezské trati začne vítěz jezdit v prosinci 2013, na severu Čech o rok později.
Michalčík čeká, že se do soutěží přihlásí asi pět zájemců. Mohlo by jich však být i více. Kromě Českých drah potvrdil zájem RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. Tendrů by se ale mohly zúčastnit také zahraniční firmy, například Arriva, Keolis, Abellio CZ nebo Veolia, které většinou vlastní západoevropští národní dopravci.
Čtěte:
ČD vzaly jízdenku zdarma hrdinovi ze Studénky. Musel zakročit ministr
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: par, čtk