Vláda chce upravit podmínky pro rušení železničních přejezdů

15.12.2019 9:40 | Zprávy

Vláda chce zpřesnit podmínky, za nichž úřady povolí zrušit železniční přejezdy. Má to snížit počet nehod na přejezdech a také zrychlit vlaky, které danými úseky projíždějí. Vláda to navrhla v takzvaném liniovém zákoně, který předložila Sněmovně a který má urychlit dopravní výstavbu.

Vláda chce upravit podmínky pro rušení železničních přejezdů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jediným bodem programu mimořádné schůze sněmovny bylo vyslovení nedůvěry vládě Andreje Babiše

„Pokud jde o rušení železničních přejezdů, tak Správa železniční dopravní cesty měla zásadní problém. Pokud se železniční přejezdy měly rušit, tak příslušné silniční správní úřady neměly stanovena jednoznačná pravidla a byl problém, za jakých podmínek přejezdy rušit, nebo nerušit," řekl ČTK ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Nově má platit, že silniční správní úřad zruší přejezd na žádost vlastníka trati nebo pozemní komunikace. Podmínkou bude, že pro přístup k nemovitostem bude možné využít jinou vhodnou trasu, která ale nesmí být delší o více než pět kilometrů. Nebude také smět vést přes přejezd s nižším stupněm zabezpečení. Úřad si bude muset vyžádat stanovisko policie ohledně vhodnosti objízdné trasy. Dále bude muset požádat o stanovisko drážního úřadu, aby posoudil stav zabezpečení přejezdu, přes který by měla případná trasa vést.

Vláda v předloženém materiálu uvádí, že dosavadní způsob rušení přejezdů je málo účinný a urychlit ho může jen změna zákona. Od roku 2010 počet zrušených přejezdů navíc klesá. V roce 2010 zrušily úřady 115 přejezdů, v roce 2017 jen 16. Důvodem je podle vlády složité projednávání tohoto kroku. Největší úskalí současné právní úpravy spočívá podle vlády v tom, že úřad má možnost přejezd zrušit, ale nemá stanoveny podmínky pro své rozhodování.

V důvodové zprávě také stojí, že pokud se přejezd nepodaří zrušit, je zpravidla nutné ho vybavit zabezpečovacím zařízením. To stojí asi 15 milionů korun za jeden přejezd. Vzhledem k vysokému počtu přejezdů je nereálné takto zabezpečit všechny přejezdy vybavené pouze výstražným křížem.

Ke konci roku 2017 bylo v ČR podle předloženého materiálu 7870 přejezdů. Při nehodách na železničních přejezdech letos od ledna do konce září zemřelo 28 lidí. Nejtragičtější byl červenec s deseti mrtvými.

Správa železniční dopravní cesty v listopadu oznámila, že investuje 40 milionů korun do vybavení 30 nebezpečných železničních přejezdů kamerami, které budou hlídat průjezd a rychlost vozidel. Konkrétní přejezdy, které budou kamerami vybaveny, SŽDC neuvedla. Má to podle ní být preventivní nástroj v boji s neukázněnými řidiči.

 

Počty rušených přejezdů:

 

rok počet zrušených přejezdů
2010 115
2011 73
2012 29
2013 37
2014 49
2015 41
2016 15
2017 16

Zdroj: Vládní novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, nově liniový zákon.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Západ investoval na ruinách socialismu. My můžeme to samé udělat na Ukrajině, říká ekonom

6:45 Západ investoval na ruinách socialismu. My můžeme to samé udělat na Ukrajině, říká ekonom

Česká republika by mohla těžit z obnovy Ukrajiny po válce. „Když si člověk stěžuje, že mnoho zahrani…