Vlaky znovu na paškále. Plán resortu dopravy vyvolává napětí v krajích. Na pozadí je převeliký byznys

30.08.2020 19:19 | Zprávy

ETCS je poměrně snadno zapamatovatelná zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém. Každá země si zpracuje na základě vlastních podmínek svůj implementační plán postupu jeho výstavby. Současná cena vybavení na jedno vozidlo vychází přibližně na 10-15 milionů korun. Obvykle nejdříve funguje jakési přechodné období, kde po trati mohou jezdit vybavené i nevybavené vlaky. Česká republika však neplánuje žádné přechodné období a od roku 2025 má v plánu na své tratě pouštět pouze vlaky vybavené ETCS.

Vlaky znovu na paškále. Plán resortu dopravy vyvolává napětí v krajích. Na pozadí je převeliký byznys
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nechráněný vlakový přejezd, ilustrační foto

Ze stavu implementačních plánů jednotlivých zemí vyplývá, že jsme nejrychlejší země Evropy, která zavede ETCS bez přechodného období. Například v sousedním Německu je to v plánu až v roce 2030.

„Důvod, proč Ministerstvo dopravy přistoupilo k tomuto, z pohledu některých, brzkému termínu, je ten, že jsou v České republice železniční tratě velmi vytížené a jiné použitelné vlakové zabezpečovací zařízení než ETCS, nedokáže spolehlivě zastavit vlak nerespektující návěstidlo zakazující jízdu. Současně také ETCS dokáže hlídat dodržení nejvyšší rychlosti,“ sdělilo nám tiskové oddělení Ministerstva dopravy.

Standardně by se zde nabízel postup, kdy by tratě měly být rekonstruovány tak, aby na nich zpočátku mohly jezdit jak vlaky ETCS vybavené, tak i nevybavené a až následně po ukončení tohoto přechodného období mohly jezdit vlaky pouze vlaky vybavené ETCS. 

„Na koridorových tratích, kde bude zaveden výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS od 1. 1. 2025, bude před tím několik let probíhat smíšený provoz. Předpokládáme však, že některé další tratě, na kterých se ETCS dostane do realizace, budou uvedeny rovnou do výhradního provozu. Důvodů pro to je více. Tím hlavním je stránka bezpečnosti, jelikož čím dříve bude zaveden výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, tím dříve bude zajištěna vyšší úroveň bezpečnosti.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: B. Richterová a T. A. Nový



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nová doba v ČT: Prý nebyl objektivní, tak skončil. Souček dělá změny

9:58 Nová doba v ČT: Prý nebyl objektivní, tak skončil. Souček dělá změny

Generální ředitel České televize Jan Souček ukončil spolupráci s režisérem Martinem Markem kvůli jeh…