Ministerstvo obrany kvůli letadlům CASA C-295M uplatní vůči společnosti Omnipol sankce plynoucí ze smlouvy. Firma ve stanovené lhůtě neodstranila závady na systému pasivní ochrany letounu. ČTK o tom informovala tisková služba ministerstva.
Výrobce strojů ve Španělsku do konce měsíce pracuje na odstranění přetrvávajících závad, pak stroje CASA čekají opakované vojskové zkoušky.
Za každý započatý den prodlení v dodávce hodlá obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun. Příslušnou výzvu hodlá ministerstvo dodavateli formálně adresovat v nejbližších dnech. Úředníci ministerstva tak zatím nepřistoupili ke zvažovanému krajnímu řešení, kterým by bylo vypovězení celé smlouvy.
"Se současným stavem rozhodně nejsme spokojeni a pro jeho nápravu učiníme maximum," podotkl k tomu náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek.
Sledujeme Kauzu CASA
Odstoupit od smlouvy? Možná
Případné další právní kroky vůči Omnipolu ještě ministerstvo zváží do počátku příštího měsíce. Přihlédne přitom i k právní analýze, kterou pro resort připravuje právní kancelář White&Case. "Rozhodně máme zájem na tom, aby závady byly co nejdříve odstraněny a letouny mohly začít plnit požadované úkoly," zdůraznil náměstek. Pokud se tak v nejbližších měsících nestane, ministerstvo se podle něj stále nevzdává myšlenky od smlouvy zcela odstoupit.
Vojáci už ale nepočítají s tím, že by španělský dopravní letoun operačně nasadili v Afghánistánu ještě letos, jak původně uvažovali. Bez funkčního systému pasivní ochrany by to nebylo možné. Dalším důvodem jsou i omezené finanční možnosti resortu.
Čtyři letouny za 3,5 miliardy korun
Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (tedy kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. ČR podle Evropské komise údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Vládu k tomu tehdy zřejmě vedla snaha pomoci prosadit na zahraničních trzích dosud neprodané české bitevníky L-159 z Aera Vodochody; odebrání několika z nich bylo součástí smlouvy.
Výrobce strojů ve Španělsku do konce měsíce pracuje na odstranění přetrvávajících závad, pak stroje CASA čekají opakované vojskové zkoušky.
Za každý započatý den prodlení v dodávce hodlá obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun. Příslušnou výzvu hodlá ministerstvo dodavateli formálně adresovat v nejbližších dnech. Úředníci ministerstva tak zatím nepřistoupili ke zvažovanému krajnímu řešení, kterým by bylo vypovězení celé smlouvy.
"Se současným stavem rozhodně nejsme spokojeni a pro jeho nápravu učiníme maximum," podotkl k tomu náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek.
Sledujeme Kauzu CASA
Odstoupit od smlouvy? Možná
Případné další právní kroky vůči Omnipolu ještě ministerstvo zváží do počátku příštího měsíce. Přihlédne přitom i k právní analýze, kterou pro resort připravuje právní kancelář White&Case. "Rozhodně máme zájem na tom, aby závady byly co nejdříve odstraněny a letouny mohly začít plnit požadované úkoly," zdůraznil náměstek. Pokud se tak v nejbližších měsících nestane, ministerstvo se podle něj stále nevzdává myšlenky od smlouvy zcela odstoupit.
Vojáci už ale nepočítají s tím, že by španělský dopravní letoun operačně nasadili v Afghánistánu ještě letos, jak původně uvažovali. Bez funkčního systému pasivní ochrany by to nebylo možné. Dalším důvodem jsou i omezené finanční možnosti resortu.
Čtyři letouny za 3,5 miliardy korun
Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (tedy kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. ČR podle Evropské komise údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Vládu k tomu tehdy zřejmě vedla snaha pomoci prosadit na zahraničních trzích dosud neprodané české bitevníky L-159 z Aera Vodochody; odebrání několika z nich bylo součástí smlouvy.
Čtěte také:
- Drama letounu CASA: Autopilot vypověděl poslušnost
- NKÚ odtajnila armádní přehmaty: Nákup letadel, kdy se to štábu hodilo
- Armáda si posvítí na letadla CASA
- Drama letounu CASA: Autopilot vypověděl poslušnost
- Omnipol vydělal na letounech CASA téměř miliardu
- Opravili hangáry. Letouny CASA se do nich ale nevejdou
- Armáda zastavila provoz letadel CASA. Kvůli závadě
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ann, čtk