Členka Bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová se angažuje ve finančním vzdělávání dětí. V pondělním Hyde Parku České televize vysvětlovala, že by každý občan měl být schopen posoudit, zda je ta či ona nabídka půjčky výhodná, zda je vhodné přejít od jedné pojišťovny ke druhé a podobně. Tomu má napomoct zavedení nového předmětu na školách - žáky čekají hodiny finančního vzdělávání.
Nejhorší je vytloukat klín klínem
Mezi lety 2005 až 2007 lidé věřili, že se jim bude finančně dařit. Krize, která nastoupila v roce 2008, ale ukázala, že to bude jinak. Lidé, kteří si v lepších letech brali hypotéky a další půjčky, leckdy náhle přišli o práci a ocitli se ve velkých problémech. To je dnes nutí vytvářet si důsledné finanční plány. K tomu má sloužit i výuka ve finanční gramotnosti, která má občanům napomoci dlouhodobě plánovat svou finanční existenci.
„Nejhorší je vytloukat klín klínem, tedy vzít si na splátku půjčky jinou půjčku,“ zdůraznila Zamrazilová. Co ale dělat, když se člověk dostane až na hranici osobního bankrotu? Jak se mu vyhnout? Podle expertky je třeba důsledně sledovat své výdaje, uskromnit se všude tam, kde to jen trochu půjde a na místě je také požádat o pomoc rodinu či přátele. Lidé by měli mít rezervu alespoň šest splátek hypotéky, pak je případná ztráta zaměstnání tolik nezasáhne. U hypotéky je podle expertky také vhodné, aby občan žádal o půjčku ve výši dvou třetin ceny nemovitosti. Zbývající jedna třetina by měla být vzata z jiných zdrojů.
Vědomosti o penězích i z oblasti práva již na základní škole
A jak by konkrétně měla vypadat výuka finanční gramotnosti? Už na prvním stupni by měly děti slyšet, kolik co některé věci stojí, na stupni druhém už by mělo dojít na otázky sestavování domácího rozpočtu, ovšem bez konkrétních otázek z rodin žáků, vše pouze v obecné rovině. Konečnou podobu předmětu finančního vzdělávání bude mít ale v rukou ministerstvo školství.
„Já bych se moc a moc přimlouvala za to, aby každý člověk, který vyjde ze základní školy, dostal základy finanční i peněžní gramotnosti, ale také gramotnosti právní. Tady je asi dvacet procent lidí, kteří se svým vzděláváním skončí po deváté třídě základní školy. I tito lidé by se měli dozvědět o pracovních smlouvách, nájemních smlouvách a podobně,“ míní Zamrazilová

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp