„S lidmi, kteří páchají terorismus, nediskutujeme. A to je chyba, protože nemají možnost vysvětlit své činy. Islám se nezříká násilí. Opírá se o dva nezpochybnitelné prameny, tedy o Korán a sunnu. V nich najdeme hodně činů, které evropská společnost musí nutně označit za násilí či terorismus. Jiná otázka je, jestli můžeme dnešními měřítky posuzovat události, které se staly před patnácti sty lety,“ sdělil orientalista a honorární konzul Súdánu v Česku Petr Pelikán, když přednášel na konferenci Společně proti terorismu. Šlo o dost zajímavé setkání. Hovořili na ní muslimové o násilí a teroru.
Žádná izolace
Akce se po dva dny konala v honosném sálu Autoklubu České republiky a hned u vchodu si každý mohl požádat o fungl nový Korán s překladem jeho významu do češtiny. Brožurky jako Interpretace islámu, Džihád a další byly k mání jen tak na stole, kde leželo i nespočet hesel, jako Islám je proti terorismu a násilí či Terorismus nemá náboženství.
„Nejen my, ale celý svět je dnes zděšen z těchto zločinů a vražd, které jsou páchány ve jménu víry k dosažení politických cílů. Tyto zločiny deformují naše náboženství a ohrožují naši bezpečnost. Mnoho muslimů teď nerado mluví o svém náboženství a stalo se, že hodně sester nosících šátky se snaží vyhnout se používání hromadných dopravních prostředků,“ řekl mimo jiné na úvod Bader Eknaifith. Právě jeho centrum Alfirdaus společně s Muslimskou obcí kongres organizovalo. „Nesmíme dovolit, aby nás teroristické incidenty izolovaly od společnosti, v níž žijeme. Musíme se neohroženě bránit tomuto škodlivému jevu společně se všemi občany,“ dodal ještě.
Boží nebo Alláhovi bojovníci
Pak už se ke slovu dostal přední český arabista a analytik Pelikán, který konvertoval k islámu. „Činy husitů jsou stejné s tím, co dělá Islámský stát. Pokud by se v jejich písni Ktož sú boží bojovníci nahradilo slovo Bůh slovem Alláh, tak by ji mohli zpívat i bojovníci IS. Jde o totéž. IS anebo útočníci v Evropě se cítí být mudžáhidy, tedy bojovníky na cestě Boží. Mají spoustu předloh, podle kterých si své snažení omluví, ale je otázka, jestli jde o správný výklad,“ podotkl s tím, že i redakce francouzského satirického časopisu Charlie Hebdo byla vyvražděna ve jménu obrany proroka Mohameda. Tento čin podle něj mohl mít začátky v zabití básnířky Asma bint Marwan či židovského básníka Abu Afaka, které ve své době nařídil Mohamed kvůli jejich rebelským veršům.
Západní společnost založená na principech kolektivní smlouvy je prý velmi dynamická. „Není problémem jen soužití muslímů v Evropě s nemuslimskou většinou, ale i impakt Západu do muslimského světa, který mu vnucuje své ideje. Střet idejí probíhá desítky let i v OSN, řeší se různá pojetí lidských práv a terorismu, ale síla zemí islámského světa je malá. Možná všechno v budoucnosti převálcuje konzum. Před Vánocemi jsem byl v Sýrii s parlamentní delegací a viděl, jak se konzum a komerce šíří všude možně. Anebo si zažijeme obdobu třicátých let dvacátého století, přičemž namísto antisemitismu přijde hon na muslimy,“ sdělil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský