Podle Rafaje se ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s Kapschem v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž byly splněny podmínky pro využití tohoto druhu zadávacího řízení. „Zadavatel si stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňoval, vytvořil sám, konkrétně uzavřením smluv se skupinou Kapsch v roce 2006,“ uvedl dnes Rafaj. Ministerstvo proti rozhodnutí může ještě podat rozklad.
Úřad vede ohledně mýta ještě druhé řízení na základě podání společnosti SkyToll, která chce, aby úřad plnění smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem zakázal.
„Věřme, že to je poslední tečka za jediným možným řešením pokračování mýtného systému, do kterého se ministerstvo dopravy vmanévrovalo samo svou letitou nečinností zapříčiněnou i častými výměnami na postu ministra. Stát, a speciálně ministr dopravy, snad nyní získá konečně prostor pro přípravu férové a otevřené soutěže na období po roce 2019. Pro dopravce je nejhorší nejistota. Potřebují být o případných změnách informováni s minimálně ročním předstihem, aby je mohli zohlednit při vyjednávání o budoucích kontraktech. Proto je zvolené řešení v daném čase jediné možné. Ostatně na to jsme poukázali v dopise premiérovi již v listopadu loňského roku. Už tehdy bylo na razantní změnu pozdě,“ řekl nám Martin Felix, šéf ČESMAD, sdružení automobilových dopravců.
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř jej doplnil: „Současný systém funguje už bez větších problémů a i s naším vydatným přičiněním byl během let přizpůsoben potřebám dopravců. Také rozsah zpoplatnění dává ekonomický smysl, určitě nechceme platit nějaké experimenty se zpoplatňováním silnic nižších tříd bez dostatečných výnosů, jen aby se někdo mohl chlubit, jak ochránil krajské komunikace. Na to máme dopravní značky. Naše sdružení zastupuje více než dva tisíce dopravních firem a jeho členové přispívají celou třetinou do sumy mýta hrazeného českými subjekty. Proto je pro nás efektivita klíčová.“
„Považujeme za správný krok, že ministerstvo dopravy zajistilo nepřerušený výběr mýta i po konci roku 2016. V opačném případě by se Česká republika stala eldorádem dalších tisíců kamionů z celé Evropy a daňoví poplatníci by navíc přišli o miliardy korun. Mýtné je důležitým zdrojem financí pro rychlou dostavbu dálniční sítě, po které tuzemský průmysl intenzivně volá už desetiletí. Český mýtný systém doposud fungoval spolehlivě a efektivně, proto by nebylo hospodárné jej za každou cenu měnit, a vyhodit tak již splacenou investici státu,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav