Český rozhlas v posledních letech masivně inovuje, aby se přizpůsobil nárokům nové technologické doby. V prosinci 2019 proto spustil ambiciózní portál MůjRozhlas.cz, který kromě aktuálního vysílání všech stanic přináší ve zpřehledněné formě i starší vysílání, včetně všech pořadů Českého rozhlasu, podcastů a zvláštností z rozhlasového archivu. Web má být jakýmsi třetím pilířem online přítomnosti Českého rozhlasu vedle portálů Rozhlas.cz a iRozhlas.cz, které plní funkci hlavního webu rozhlasu, respektive jeho zpravodajské podoby. Podle vyjádření generálního ředitele Reného Zavorala se projekt chystal dva roky a má být tím největším audioportálem na českém internetu. Tato snaha získat další skupiny posluchačů přišla rozhlasový rozpočet jen v roce 2019 na zhruba 9 milionů korun a plný provoz se chystal na konec roku 2021. S tím souvisela i klíčová složka celého projektu - mobilní aplikace, která by využitelnost serveru výrazně posílila. Dřívější aplikaci iRadio tak chtěl ČRo nahradit novou, pojmenovanou stejně jako server "Můj rozhlas".
Na tu Rozhlas spustil v roce 2019 tendr, jehož cenu odhadoval na zhruba 4 miliony korun. Vítězná firma Asymbo z Brna zabodovala mimo jiné nabízenou cenou 1,96 milionů korun bez DPH - nejnižší v tendru. Jak můžeme vidět v registru smluv, nakonec byla mezi Rozhlasem a Asymbo podepsána smlouva za 2,525 milionů korun bez DPH. Samotná aplikace vyjde na 1,3 milionů a následná čtyřletá podpora si pak vyžádá zbytek částky. Proč se ceny liší? „Obě části (aplikaci a následnou podporu) dodavatelé naceňovali ve své nabídce různým způsobem. Cenu za dílo nacenili nepřekročitelnou a neměnnou celkovou částkou, za kterou daný dodavatel aplikaci vytvoří. Druhá část, tedy cena podpory, byla stanovena na základě konstrukce, kde každý dodavatel musel vyplnit sazbu za jednu hodinu podpory pro zadavatelem dopředu stanovený předpokládaný počet 800 hodin. Tento počet byl stanoven pouze pro účely soutěže, a finální počet poskytnutých hodin se tak může měnit,“ uvádí k tomu mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna.
Už během tendru vyvstalo několik otázek o jeho průběhu. Celý proces zpochybnil třeba jeden z dalších účastníků, pražská firma Ackee. Ta na svém blogu přišla s velmi kritickým komentářem k hodnotícím kritériím. Rozhlas prý ani nedodal potřebnou dokumentaci. Podezřelé bylo vývojářům z Ackee i to, že vítězná firma zakázku vysoutěžila za zhruba polovinu odhadované částky. Padla proto otázka, zda při vývoji odvede poctivou práci a sama ponese ztrátu, nebo zda něco raději „ošidí“. K tomuto problému se firma Ackee vrátila poté, co aplikace v první verzi spatřila světlo světa.
Vývojáři z Ackee došli k závěru, že ačkoli má aplikace mnoho povedených funkcí, zároveň ale varuje před některými nedodělky a problémy, které mohou uživatelům jejich práci s novou službou Rozhlasu znepříjemňovat. A že nejde o zanedbatelné věci, potvrzuje následující tvrzení od Ackee: „Dvě ze tří funkcí, které aplikace nabízí jako výhody pro založení účtu, nefungují“. Nutno také podotknout, že článek o chybách aplikace vývojáři zveřejnili 4. června 2020, tedy zhruba před rokem a půl. Čtenáře možná napadne, že od té doby musela aplikace jistě projít velkým posunem vpřed a dnes je již uživatelsky příjemná. Není.
Z důvodu končící podpory pro aplikaci iRadio se koncem roku 2021 na aplikaci můjRozhlas začalo přesouvat stále větší množství mobilních uživatelů. K dnešnímu dni má aplikace na platformě Google App Store přes 100 tisíc stažení. A její hodnocení? Uživatelé jí dali pouhých 2,8 hvězdiček z 5, přičemž nejhorší možnou známkou lidé rozhodně nešetří. Důvody?
„Zamyslete se nad tím jak lidé chtějí poslouchat rozhlas a jak je asi baví hrabat se v naprosto nepochopitelné appce. O nějakém ovládání v autě asi nikdo nepřemýšlel, že,“ ptá se uživatel, který na sebe prozradil, že sám pracuje v IT odvětví. Aplikace je podle něj velmi nepřehledná a zachraňuje to alespoň kvalita rozhlasového obsahu.
„STRAŠNÁ appka“ Neustále 'padá', několikrát za hodinu v půlce slova!!! To dělal i starší iRozhlas, ale aspoň byl přehlednější... Poslouchám rádia z USA (Houston, San Diego, Chicago) a tato rádia hrají hodiny a hodiny bez přerušení... To neumíte vyladit rozhlasovou aplikaci? Je to fakt o nervy!!! Brzo asi smažu,“ píše naštvaný uživatel Tomáš Pokorný.
O tom, kolik nedodělků aplikace obsahuje, pojednává komentář uživatele, který jí na rozdíl od předchozích recenzentů nedal jednu, ale dvě hvězdičky z pěti. „Aplikace toho umí zřejmě docela dost - ale hlavně by se mělo ještě zapracovat na vzhledu a ovládání. Hlavní problémy vidím: - špatná čitelnost textu (např. tmavě šedé písmo na šedém podkladu) - písmo sice trochu zvětšit jde, ale ne moc - je to zřejmě dělané jen pro telefon (orientace na výšku), když to nainstaluji na tablet, tak se neumí otočit o 90 stupňů a přizpůsobit se přirozené poloze tabletu na šířku - to je podstatný nedostatek,“ píše.
„Složité, přeplácané, nesmyslné, naprosto nepřehledné. Nemá to logiku a strukturu, nejde v tom hledat. V duchu doby se nepřizpůsobuje produkt zákazníkovi, ale zákazník se má přizpůsobit produktu. Věci typu, že otevřete 1 díl z 10 a nemáte snadný přístup k dílu dalšímu... tak ty jsou naprosto absurdní,“ stěžuje si další posluchač.
Uživatel František Přecechtěl pro změnu v listopadu upozorňoval na bizarní chybu, kdy aplikace při přerušení poslechu podcastu pauzou „zapomene“, co uživatel poslouchá a po opětovném spuštění přehrává úplně jinou zvukovou stopu. Nutno ovšem dodat, že tato chyba již podle všeho byla opravena, neboť se nám podobný problém s aplikací při vlastním testování ani jednou nestal.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs