Že kradu?! Takže... Manžel ženy z ČT, Pospíšil a miliardy: Přituhuje. Piráti mají problém

29.01.2020 6:58 | Zprávy

Do sporů kolem zakázky na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice a koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN), se na svém facebookovém profilu zostra vložil bývalý předseda topky a pražský zastupitel Jiří Pospíšil. Zastal se totiž své kolegyně Hany Marvanové Kordové. Nelíbila se mu slova ředitele dopravního podniku Petra Witowského, který se ohrazoval právě proti výrokům Marvanové.

Že kradu?! Takže... Manžel ženy z ČT, Pospíšil a miliardy: Přituhuje. Piráti mají problém
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski

Hlavní město nechá interně prověřit zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice a koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Strany se také shodly na tom, že město změní stanovy firmy, aby o podobně velkých zakázkách musela informovat vedení města. Koaliční strany Piráti a Praha Sobě naopak nepodpořili návrh členů Spojených sil odvolat ředitele DPP Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě). O celé kauze píše mimo jiné Deník N, který si všímá toho, jak se v řešení problému neshodnou Piráti uvnitř strany.

„Nebát se a nekrást platí i dnes! Málo se ví, že tento známý výrok T. G. Masaryka zazněl v rámci kampaně při doplňovacích volbách do pražského zastupitelstva v roce 1913. Výrok směřoval proti korupci, s níž se potýkal pražský magistrát už před sto lety,“ napsala k celé věci radní Hana Marvanová Kordová na svém facebooku.

„Není tedy překvapující, že co chvíli musíme řešit podivné a netransparentní zakázky, naposledy zadání zakázky za 15 mld. Kč Dopravním podnikem za zády vedení města a dozorčí rady DPP. Když jsem kandidovala před více jak rokem do pražského magistrátu, naše heslo bylo transparentní hospodaření města, včetně městských firem. Proto teď důsledně trváme na tom, aby městská firma, která má z minulosti téměř nejhorší pověst spojenou se jmény pražských kmotrů, fungovala skutečně transparentně,“ podotkla.

Poslední kroky vedení Dopravního podniku vzbuzují podle jejích slov velké pochybnosti. „Zakázka z ruky na 20 let, která se může vyšplhat až na 22 mld. Kč jednoznačně měla být schválena v dozorčí radě DPP, a to se nestalo. Proč? Je to jen šlendrián nebo se někdo bál takového schvalování? Jak to, že o zakázce ještě před podpisem smlouvy nebyla informována rada města? Proto jsme požadovali odvolání generálního ředitele DPP, který je za tento netransparentní postup zodpovědný. Není to navíc jediná záležitost, která se chystá v DPP za zády vedení města. Přitom DPP hospodaří ročně s miliardovým rozpočtem a vlastní obrovské nemovité majetky v Praze. Bohužel jsme pro vyvození osobní odpovědnosti nezískali podporu u našich partnerů, což považuji za chybu. Právě vyvozování osobní odpovědnosti je důležitou prevencí před opakováními,“ uvedla. 

„Zároveň trváme na tom, aby se změnily stanovy společnosti a zásadní rozhodnutí DPP, která se týkají velkých zakázek, závazků na mnoho let dopředu, zbavování se majetku DPP, vstupování do obchodních společností a podobná významná rozhodnutí byla vždy rozhodována dozorčí radou a zároveň před jejich schválením byla projednána v radě města. Věděla jsem, že boj proti korupci v Praze nebude jednoduchý, tak jako nebyl před sto lety za T. G. Masaryka. Nesmíme to ale vzdát. Držte nám v tom palce,“ dodala.

„Vážená paní radní, ostře se ohrazuji proti Vašemu obvinění ohledně zakázky na servis vozů metra, kterou bez uvedení důkazů označujete za netransparentní,“ napsal následně vůči slovům Hany Marvanové ředitel dopravního podniku Petr Witowski. 

„Svým dnešním statusem na FCB naznačujete, že vedení DPP Praha krade. Vaše poznámky o korupci, šlendriánu a netransparentnosti jsou za hranou. Z mého pohledu jste tím překročila meze slušnosti a korektnosti. Vyzývám Vás tímto, abyste se zdržela dalších podobných urážek a invektiv vůči mně i dalším členům představenstva DPP a svá obvinění doložila konkrétními důkazy o porušení zákona. Své jméno jsem si budoval celý život a odmítám si ho nechat kazit Vašimi nesmyslnými a nepodloženými obviněními. Považuji to za nejen nehorázné a nepřípustné, ale vzhledem k tomu, že jste politička a právnička, taky za neodpustitelné. Pokud budete nadále svými výroky poškozovat moje dobré jméno a dobré jméno DPP, budu věc řešit právní cestou,“ uvedl.

A právě tato slova se nelíbila Jiřímu Pospíšilovi. „Zásadně se ohrazuji proti výrokům ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Petra Witowského na adresu naší radní Hany Kordové Marvanové. Naše kritika netransparentnosti veřejné zakázky za 22 miliard korun, kterou DPP zadal bez výběrového řízení, je důvodná. Společně s Hanou Kordovou Marvanovou hájíme veřejný zájem Pražanů, který spočívá v co nejefektivnějším řízení pražského dopravního podniku. Od pana ředitele Witowského bych čekal, že se k danému problému postaví s pokorou a bude se snažit daný problém vyřešit. Místo toho jsme svědky jeho zpupnosti. Takový přístup ředitele městské firmy za klub Spojených sil pro Prahu odmítám,“ poznamenal. 

Pondělní koaliční schůzka byla součástí tzv. dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody. Odvolání Witowského a Scheinherra požadovali radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města. Piráti jsou tak vprostřed problému koalice, kdy Spojené síly se hádají s vedením DPP, které dosadila Praha sobě.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) po jednání řekl, že další postup bude záviset na výsledcích prověření zakázky. Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů. Předseda Pirátů Ivan Bartoš však uvádí, že Witowski by měl být v této věci odvolán.

Scheinherr se za Witowského a představenstvo postavil, postupovali podle něj v souladu se zákonem a dozorčí rada informace dostala. Vnitřní prověření zakázky navrhne na jednání dozorčí rady podniku tuto středu, dodal. Ve výboru pro audit podniku má podle něj zástupce i opozice. Náměstek dále řekl, že zároveň začne připravovat úpravu stanov. Dodal, že návrh musí vytvořit právníci a následně by jej schvalovala rada hlavního města, která plní funkci valné hromady DPP.

Marvanová řekla, že je nepřípustné, aby podobně velké zakázky schvalovalo pouze představenstvo bez informování dozorčí rady podniku a rady hlavního města. Podnik uvedl, že dozorčí rada informována byla a měla i zástupce ve výběrové komisi. Podle Marvanové nicméně měl informace jen o existenci zakázky, ale bez jakýchkoliv podkladů a ani nevěděl o samotném rozhodnutí. „Vůbec by mě nenapadlo, že si tuto zakázku představenstvo nenechá schválit v dozorčí radě,“ řekla.

Marvanová a Pospíšil i po jednání zopakovali, že by Witowski i Scheinherr měli rezignovat, i když zákonná pravidla porušena nebyla. Neuvedli však, že by v opačném případě plánovali nějaké konkrétní kroky.

Plánovaný postup kritizoval opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Koalice transparentnost jen předstírá. Už na zastupitelstvu minulý týden jsme chtěli nechat zakázku prověřit nezávislým auditem kterékoliv z nevládních protikorupčních organizací. To koalice zablokovala a teď s velkou slávou nařídí audit interní,“ řekl ČTK.

Angažování například organizace Transparency International dnes označila za vhodné i Marvanová. Primátor Hřib k tomu doplnil, že všechny podklady k zakázce by měly být zveřejněny, a to i proto, aby je mohl zhodnotit kdokoliv včetně protikorupčních organizací.

Witowski ČTK řekl, že podnik nemohl postupovat jinak. Škoda Transportation podle něj má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku nebylo možné zadat. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, řekl.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11.000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala „poučoval“ o fotbalu. Zhrození: Má komentovat německého ministra, ne toto

19:45 Fiala „poučoval“ o fotbalu. Zhrození: Má komentovat německého ministra, ne toto

Premiér Petr Fiala se opakovaně pokouší přiživit na odlesku slávy fotbalových hvězd. Naposledy neodo…