Ztráta 360 milionů. Tak bude vypadat pražský dopravní podnik letos

18.11.2013 17:24 | Zprávy

Pražský dopravní podnik by měl přes miliardové dotace od města letos skončit ve ztrátě kolem 360 milionů korun. Vyplývá to z předpokládaných hospodářských výsledků po započtení odložené daně. ČTK má očekávaný plán k dispozici. Zadlužený podnik, který je největší městskou firmou v ČR, má navíc obrovský vnitřní dluh. Jen na nezbytné investice by příští rok potřeboval téměř 7,6 miliardy. A podobné finanční injekce by podle finančního výhledu byly třeba i v dalších letech.

Ztráta 360 milionů. Tak bude vypadat pražský dopravní podnik letos
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Ekonomická ředitelka Magdalena Češková v rozhovoru s ČTK řekla, že do záporných hospodářských výsledků se promítá především dlouhodobý pokles tržeb dopravního podniku. Ceny předplatného jízdného se zvyšovaly naposledy v roce 2008, což představuje pro dopravní podnik ztrátu kolem jedné miliardy. Navíc je podle dopravního podniku stále příliš mnoho cestujících, kteří spadají do kategorie bezplatného jízdného. Zadarmo totiž po Praze jezdí děti až do 15 let a senioři již od 65 let.

Dopravní podnik nejvíc tíží závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají

Praha, která je objednavatelem služeb, se ale do nepopulárního zdražování MHD nehrne. A nic se patrně nezmění ani v příštím volebním roce. Zároveň výrazně nevzrůstá ani provozní dotace, kterou podnik každý rok dostává od hlavního města. V loňském i letošním roce jde o částku kolem 10,6 miliardy korun. V příštím roce by se měla pohybovat kolem 10,7 miliardy. Dopravní podnik vydělá ročně na jízdném zhruba 4,2 miliardy, které podle rozpočtu nestačí ani na pokrytí mzdových nákladů.

Dopravní podnik nejvíc tíží závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Až do roku 2018 musí každý rok počítat s výdajem 2,5 miliardy korun. Podnik navíc ještě ani nezačal splácel úvěr, který si na nízkopodlažní tramvaje vzal. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se nedávno nechal slyšet, že pokud se nepodaří situaci vyřešit, hrozí podniku krach.

Finančně náročné jsou pro městskou společnost mimo jiné i smlouvy na údržbu vozů metra se Škodou Transportation a firmou Siemens, které ročně stojí kolem miliardy. Podnik by podle rozvahy jen v příštím roce potřeboval 1,6 miliardy na opravu tratí a 1,5 miliardy na opravu areálů a nemovitostí. Z vlastních zdrojů, které vznikají na základě účetních odpisů, má k dispozici ročně kolem 2,8 miliardy korun.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Zase jen řeči

Vy tvrdíte, jak je třeba reagovat na zpětnou vazbu od lidí. To si myslím taky. Ale pak koukám, že jste se neobtěžoval reagovat ani na jeden z dotazů zde. Tak si představujete tu komunikaci v praxi? Podle mě je to tak se vším. Jako politici něco slibujete, ale realita je pak úplně jiná.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Špatné zprávy pro Zelenského. Podpora klesá, lidé by rádi utekli, v Evropě chladne nadšení

9:19 Špatné zprávy pro Zelenského. Podpora klesá, lidé by rádi utekli, v Evropě chladne nadšení

Světlo světa spatřil průzkum, který ukazuje, že asi pětina mladých Ukrajinců by ráda opustila svou z…