Antonín Rašek: Papež František pro ateisty

22.12.2014 12:39 | Zprávy

Filozof a chartista Milan Machovec napsal za minulého režimu knihu Ježíš pro ateisty. Vyšla v samizdat a po listopadu 1989 pod názvem Ježíš pro moderního člověka snad jen dvakrát třikrát, ale paradoxně přinejmenším ve dvaceti zemích.

Antonín Rašek: Papež František pro ateisty
Foto: repro, tan
Popisek: Papež František

Je to pronikavá analýza možností, které Ježíšovo poselství bez ohledu na náboženskou víru nabízí. Napsal ji ateista, který byl přesvědčený, že „vnímavý čtenář si cestu k Ježíšovi zkrátka vždy najde“.

Blíže k papežům než k církvím

Sekularizovaná Evropa se vždy ke křesťanství hlásila. U Čechů to nebylo jinak, i když jako nejspíš nejateističtější národ se poněkud od církví distancovali, zvláště od katolické. Situace se významně zlepšila na konci starého režimu a na začátku nového. Duchovenstvu se ale tuto vzácnou dějinnou příležitost nepodařilo využít. V posledních letech vzájemnou komunikaci pokazily církevní restituce.

Navzdory tomu si pozornost a úctu dokázali získat nejdříve Jan Pavel II, pro svou lidskost a laskavost a nyní papež František jako reformátor s důrazem na sociální spravedlnost.

První evropská cesta do Albánie

Nová hlava katolické církve až do letošního září navštívila Brazílii, Jordánsko, Izrael a Jižní Koreu. S jistým překvapením si papež jako první evropskou zemi zvolil Albánii. Jistě ne proto, že je tento třímilionový chudý stát z evropských zemí na prvním místě v abecedě. Papežovy návštěvy mají promyšlenou strategii.

Prozradil ji vatikánský mluvčí Federico Lombardi: „Svatý otec nezačíná své cesty po Evropě v Berlíně, Paříži ani v Londýně. Snaží se ukázat své starosti o lidi, kteří nejsou nejmocnější ani nejbohatší.“

To byl pravděpodobně i důvod, proč papež navštívil evropskou muslimskou zemi, kde je jen desetina katolíků, kdežto více než polovina muslimů a zbytek tvoří pravoslavní a lidé bez víry. Do života tak prosazuje respekt a důvěru mezi věřícími různých náboženství a nevěřícími. Dal i důrazně najevo, že je proti zneužívání náboženství k násilí a tvrdě kritizoval islámský radikalismu, který vede k destabilizaci a útlaku. Jeho vystupování souzní s kritickými reakcemi na současné bezpečnostní hrozby zabíjení pod rouškou víry, ve jménu Boha.

Dalším možným důvodem návštěvy bylo, že Albánie má za sebou nejextrémnější podobu ortodoxního komunismu, v níž byli za Envera Hodži pronásledováni, vězněni i popravováni i duchovní. Tento diktátor kdysi prohlásil Albánii za první ateistickou zemi na světě. V současné době je Albánie pro Vatikán příkladem důstojného soužití různých náboženství.

Cesta do Štrasburku

Už před cestou do Albánie Vatikán oznámil, že stejně jako Jan Pavel II v roce 1988 plánuje i papež 25. listopadu cestu do Štrasburku na Radu Evropy a do Evropského parlamentu. Vlastně se tu jen čtyři hodiny mihnul. Stačil ale označit Evropskou unii, jistě k radosti euroskeptiků, za starou babičku, na které se projevuje únava, stárnutí a ztráta ideálů.

Ve svém vystoupení se papež držel zásad své sociální politiky. Kritizoval hluboké sociální rozdíly a postavil se proti konzumentskému způsob života. Se stejným důrazem kritizoval náboženský extremismus a nabádal postarat se o migranty, kteří proudí do Evropy. Dal najevo, že jeho cesta má sekulární charakter, což se setkalo i s kritikou. Jedna z demonstrujících měla na zádech nápis Papež není politik a na prsou Protisekulární Evropa.

Papež František uctíván věřícími i ateisty

Katolická církev v čele s papežem Františkem přispívá nejen k duchovnímu rozvoji lidské společnosti, ale i k řešení sociálních a v poslední době zahraničně-politických a bezpečnostních problémů. Proto je stejně jako před lety Jan Pavel II. uctíván nejen věřícími, ale i ateisty.

Jednou z možných příčin, proč se papež těší takové úctě je, co řekl v Tiraně: "Atmosféra úcty a vzájemné důvěry mezi katolíky, pravoslavnými a muslimy je pro tuto zemi vzácným darem. Tím více vzácným zvláště v těchto dobách, kdy autentický duch náboženství zneužívají extremistické skupiny a kdy se náboženské rozdíly překrucují a používají jako nástroj k jiným cílům.“

(Autor je sociolog)

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: K volebním podvodům

11:34 Petr Hampl: K volebním podvodům

Druhý pohled Petra Hampla