Do případu zasáhla pražská primátorka Adriana Krnáčová ve středu. Právě na její popud se Dopravní podnik rozhodl odstranit ze smlouvy nejvíce kritizovanou část.
Ta umožňovala advokátům inkasovat odměny i v případě, že se dlužník ocitne v insolvenci a povinnosti platit se tak vyhne.
Pro advokáty i exekutory
„Po dnešním jednání s paní primátorkou Krnáčovou a na její žádost se Dopravní podnik hl. m. Prahy rozhodl revidovat příkazní smlouvy se všemi právníky a toto ustanovení (o proplácení odměn i v případe insolvece dlužníka, pozn. red.) z nich vyjmout,“ potvrdila mluvčí podniku Aneta Řehková.
Jak informoval HlídacíPes.org, pokuty po černých pasažérech od letošního února vymáhají v Praze čtyři advokáti, s nimiž Dopravní podnik smlouvu uzavřel bez soutěže.
HlídacíPes.org upozornil i na to, že smlouva měla být kvůli „mimořádným cenovým podmínkám“ pro vymahače před veřejností utajena.
Podle propočtů společnosti Člověk v tísni, kterou redakce oslovila s žádostí o analýzu výše odměn, by Dopravní podnik mohl ročně kvůli takto nastavené smlouvě tratit až půl miliardy korun. A to kvůli odměnám nejen pro advokáty, ale také pro exekutory.
Kontrakt kritizovala také protikorupční organizace Transparency International. Ta se spolu s Člověkem v tísni obrátila se stížností na pražskou primátorku Adrianu Krnáčovou, jež se pak do případu vložila.
“Oceňuji rychlou reakci, která vedla k nápravě nevýhodných pasáží smluv,” komentoval zásah primátorky ředitel Transparency International David Ondráčka. “Jednak město ušetří peníze, ale je to i dobrý příklad užitečnosti veřejné kontroly.”
Dopravní podnik nyní musí sepsat s advokáty novou smlouvu, i když nadále trvá na tom, že utajení kontraktu bylo opodstatněné.
„Je třeba respektovat ustanovení o obchodním tajemství,“ říká mluvčí Řehková. Trvá i na tom, že smlouva byla pro Dopravní podnik výhodná.
Známí vymahači se vracejí
Kontrakt na vymáhání pokut uzavřel pražský dopravce bez soutěže na pět let se čtyřmi vybranými advokáty: Martinem Zikmundem, který vymáhal pokuty pro plzeňský dopravní podnik, Stanislavem Bodlákem, sdružením advokátů KGS Legal a Romanem Ambrožem.
„Právní oddělení DPP není stavěno na takto rozsáhlou agendu, která je velmi náročná personálně i z hlediska odborné specializace právníků a jejich zkušeností,“ zdůvodnil Dopravní podnik, proč pokuty po černých pasažérech nevymáhá vlastními silami. Další vysoké náklady by prý představovalo pořízení nutného softwarového vybavení.
Jeden z najatých advokátů Roman Ambrož má s vymáháním pokut pro DPP už letité zkušenosti.
V minulosti zastupoval nechvalně známou vymahačskou společnost Tessille Ditta a další firmy, jež v minulosti profitovaly na vymáhání pokut pražského Dopravního podniku za neetických podmínek a bez soutěže.
Ambrož je dlouholetým přítelem prezidentova kancléře Vratislava Mynáře (viz grafika níže).
Ten se s Ambrožem zná už z 90. let z Moravy, z byznysu s odpady. Společně později zasedli v představenstvu firmy Tessile ditta services.
Mynář se také prokazoval anonymními akciemi firmy Credit Management. Ambrož byl až do roku 2014 rovněž členem představenstva v Mynářově firmě VV Invest.
Ambrož v roce 2010 také podpořil stranu SPOZ sumou 200 tisíc korun. Poté, co byl Zeman zvolen prezidentem, zajišťoval Ambrož pro prezidenta založení jeho nadačního fondu původně určeného na splácení státního dluhu.
Psáno pro HlidaciPes.org, Ústav nezávislé žurnalistiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV