František Mareš: Dívat se na svět prizmatem díla

19.04.2022 9:18 | Komentář

Kdybychom chtěli hovořit o zlu, můžeme začít Biblí, Budhou, Konfuciem a pokračovat Cicerem, T. G. Masarykem a pokračovat až po řadu moudrých a naučných přísloví…

František Mareš: Dívat se na svět prizmatem díla
Foto: Archiv FM
Popisek: František Mareš, manager nakladatelství Olympia a programu: Vzděláním a sportem k sebevědomí

Existence zla v lidském pokolení je všudypřítomná a některé společnosti (viz. naše státní i komerční televize) jej s didakticky slabikářovou precizností vnesly a vnášejí do našich domácností. Zůstává otázkou, kdy v zájmu zvýšení sledovanosti bude odvysílána vražda v přímém přenosu, bez fikce pouhého scénáristického zpracování.

Zamyslíme-li se nad prezentací zla v různých žánrech zpracování, literárním, filmovém, televizním, nacházíme propastné rozdíly. Přes psychologické sondy do nitra zločinců, bezduché krváky - v podstatě návody jak páchat zlo, až po kvalitní detektivní romány.

Nakladatelství Olympia, které má ve své historii vydanou řadu domácích i světových detektivních titulů (dokonce po léta existoval Klub Dicka Francise) přináší na trh pod názvem Zakázané ovoce,  soubor krimi povídek známého autora Ivana Černého.

Zkušený autor si vybral dvacet kriminalistických příběhů, všechny motivované sexuálními zločiny, aby přiblížil čtenáři jejich děsivou, někdy i tragikomickou existenci, ve světě kolem nás.

Ivan Černý se výše jmenovanému žánru věnuje několik desítek let a tato zkušenost se promítla nejen do výběru povídkových mini příběhů, ale i do jejich literární stavby, obsahující reálné doložení faktů i s překvapivým poznáním, kolik informací lze čtenáři sdělit na malé ploše několika stran textu. Ty samozřejmě potvrzují literární zdatnost autora.

V neposlední řadě je třeba zmínit i jazyk, kterým Ivan Černý čtenáři sděluje ty nejstrašlivější příběhy mezilidských vztahů a popisuje scény víc jak intimní.

Je to jazyk dopodrobna popisující děsivé podoby sexuálních zločinů, ale je zbaven vulgarity a vulgarit, které mnozí autoři potřebují jako berle k svému vyprávění, aby doložili autenticitu svému vyprávění.

Černým vyprávěné příběhy jsou uzavřeny do jakési „akvarelové metafory“, která svým pojmenováním předkládá osudové kontury činů, které nenutí čtenáře zavírat oči a knihu před tím, co se stalo, ale naopak vstupují do mysli a zůstávají v ní víc jak varovným pochopením podstaty daného zla.

Mimo otázky, které sama kniha v každém z dvaceti příběhů čtenáři pokládá, je třeba se zmínit i o charakterech vyšetřovatelů jednotlivých kauz.

Denně se potýkají s tím nejhorším, co se v lidské společnosti rodí, hledají cestu v labyrintu zla a jsou první, kdo se střetává s jeho podobou a plody. Oni vytvářejí, vysokou profesionalitou i osobně, limitující koridor hranice, aby se společností lavinovitě nešířilo.

Pro toto vše je dobré, že se povídkový soubor spisovatele Ivana Černého, Zakázané ovoce, vydaný Nakladatelstvím Olympia objevil na knihkupeckých pultech a čtenář, aby pochopil, ať se alespoň chvíli divá na svět kolem sebe jeho prizmatem.

František Mareš

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

očkování

Dobrý den, chápu vás správně, že si myslíte, že za nárůstem předčasných a náhlých úmrtí je očkování? Proti čemu přesně? Proti covidu nebo i něčemu dalšímu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Robert Troška: Proč vyhrál Trump

15:16 Robert Troška: Proč vyhrál Trump

Nejen ekonomika, ale také otevřené hranice a kulturní války rozhodly o volbě Trumpa Pokroková média…