Jmenovaná huťmistrová je takříkajíc sklářem tělem i duší s bohatou praxí po absolvování legendární sklářské školy v Novém Boru. Mimo vlastní praxe působí řadu let v roli kurátorky výstav našich předních sklářských designérů. Také má bohatou publikační činnost a jako editorka připravila do tisku několik reprezentačních publikací, včetně těch ze jmenované vrcholné mezinárodní soutěže brusičů skla Glass Cutting World Cup.
Zajímají nás její povinnosti během mistrovství…
Mé nejdůležitější úkoly?“ zamýšlí se paní Bušková a vypočítává na prstech jedné ruky: „ Především jde o vypracování publikace z předchozího ročníku a oslovení sklářů a výtvarníků na ročník budoucí. Mimo jiné pak spravuji sociální sítě včetně instagramu. Dále zajišťuji výstavy soutěžních prací z GCWC v různých galeriích či muzeích po republice a instaluji soutěžní díla aktuálního ročníku.“
Jediná skelmistrová v republice – Leona Bušková
Jaký je mechanismus a pravidla soutěže, rytci pracují před zraky komisařů?
„Tak tomu bylo z počátku mistrovství. Díky pandemii covidu jsme ale přešli v roce 2020 na korespondenční model a u toho zůstali. Brusiči tak již nepracují v hale naší sklárny, ale doma. Má to řadu výhod a zjednodušuje to celý průběh mistrovství. Výtvarníci mají ve svých dílnách vše potřebné, více klidu a času na práci. Při samotném setkání a vyhlášení výsledků odbornou porotou je pak také více prostoru na přátelské posezení, povídání a i zhlédnutí doprovodného programu GCWC.
Ilustrační momentka z předávání cen v GCWC 2022, jednomu z vítězů, kterým byl Jaromír Smutný – Moser Karlovy Vary gratuluje ředitel sklárny BOMMA Ing. Jiří Trtík (zprava)
Kolik je přesně soutěžících, a odkud?
„Každým rokem se nám počet soutěžících zvyšuje. Letos máme téměř čtyři desítky přihlášených. Většina soutěžících je z ČR, ale zástupci jsou i ze Slovenska, Polska, Bulharska, Rakouska, Slovinska a Norska. S rostoucí medializací a povědomí o této výjimečné sklářské události i v zahraničí máme signály o narůstajícím zájmu na širší účast…“
Vše začalo před devíti roky Sympoziem broušení skla
V médiích se již mihly informace, že v příštím ročník budou i zástupci italských sklářů z legendárního Murána. Nebudeme ale předbíhat. Vraťme se tedy domů. Soutěží letos i ženy-brusičky? V loni to byla myslím pouze jedna paní…
„Ano, a je jich dokonce více!“ usmívá se Leona Bušková a jmenuje:
„Bartáková Pavlína - PB Grand studio Design Glass, Česká Lípa, Čambalová Pavlína – Semily, Dominika Jankowska – Go get design Yarnton, Matelová Petra - Sklářský Atelier s.r.o., Nový Bor, Mikešová Klára – Praha, Vágnerová Beata - Vagnerglass Chotyně , Markéta Váradiová a Iva Kolorenčová - Cirkumpunct Ústí nad Labem.“
Mistrovství světa má za úkol mj. zpopularizovat sklářské řemeslo a přilákat mladé lidi do tohoto zaměstnání. Mají učni sklářských škol nějakou svou soutěžní kategorii?
„Covid nám školy trošku od soutěže odřízl. V loňském ročníku se však vrátily s grácií a letos tomu nebude jinak! Mají dokonce svou kategorii. Těch škol je celá řada, za všechny alespoň vzpomenu SUPŠ sklářská z Kamenického Šenova, Valašského Meziříčí, Železného Brodu i Karlových Varů. Vzpomenout musím zahraniční Solski center Rogaška Slatina a Vysokou školu umělecko-průmyslovou ze Sofie.
Jak velká je komise znalců, rozhodující o výsledcích?
„Odborná porota je tradičně devítičlenná a její složení se většinou nemění. Co jméno, to pojem. Od historika a publicisty Petra Nového z legendárního Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou přes sklářské výtvarníky Petra Horu, Aleny Matějky, Františka Janáka, Vladimíra Kleina či Konstantina Valcheva a Charlie Parriotta v neposlední řadě. Valchev je absolventem Akademie výtvarného umění v Praze, kde studoval v ateliéru prof. Libenského. Svého času přednášel jako hostující učitel na sklářské škole Pilchuck v USA, řídil bulharské kulturní centrum v Praze a v současné době vyučuje sklářské umění na katedře plastického umění na bulharské univerzitě v Sofii.
Každoročně mistrovství doprovází bohatý program, na co se konkrétně můžeme těšit letos?
„Sklářské jamování na huti nebude výjimkou, široké veřejnosti se předvede od deváté hodiny ranní do třetí odpolední 6 týmů českých a zahraničních sklářů. Jako novinkou letošního ročníku GCWC připravujeme velké show vybraných sklářských mistrů - brusičů, kteří široké veřejnosti předvedou, jak se zušlechťuje a zkrásňuje sklářský polotovar.“
Příklad vítězných prací, autor Aleš Zvěřina z Nového Boru
Závěrem: Výstava vítězných prací bude v prostorách sklárny BOMMA, nebo v zámku ve Světlé nad Sázavou?
„V letošním roce budou všechny exponáty vystaveny v nových prostorách světelského zámku. Vítězné exponáty postupně poputují do Jihlavy, Nového Města na Moravě a také do Nižboru na Berounsku. Zahraniční představení vítězných prací bude letos v Sofii. Další je v jednání s vybranými Kulturními českými centry v EU. To je ale perspektiva příštího roku…“
Za rozhovor děkuje Ivan Černý Foto archiv
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV