Jan Bureš: Trump nastupuje do úřadu, peso zůstává pod tlakem

20.01.2017 10:05 | Zprávy

Dnes se Donald Trump stane 45. prezidentem Spojených států amerických. Po slavnostním složení přísahy nás pravděpodobně nečeká nic mimořádného. Na druhou stranu již na začátku příštího týdne může padnout řada důležitých rozhodnutí. Trhy mají strach především z výraznějšího osekání severoamerické obchodní dohody (NAFTA) - Donald Trump slíbil, že jednání o ní otevře již v prvních dnech svého prezidentství.

Jan Bureš: Trump nastupuje do úřadu, peso zůstává pod tlakem
Foto: Hans Štembera
Popisek: Finanční analytik Jan Bureš

Není tedy divu, že pod tlakem dál zůstává mexické peso - to od zvolení Trumpa prezidentem ztratilo přibližně 20 %. Mexiko funguje v řadě sektorů (například auta) pro USA jako levnější “montovna”. Znovuzavedení cel by pravděpodobně narušilo stávající výrobní řetězce těžící z volného přeshraničního pohybu zboží a vedlo by k poklesu průmyslových vývozů Mexika do USA. Do Spojených států by se pravděpodobně vrátila část nízkokvalifikovaných pracovních míst, ale zboží jako auta by v USA podražilo. Současně by se americká ekonomika mohla méně “soustředit” na obory s vyšší přidanou hodnotou (menší specializace) a na mexickém trhu by pravděpodobně ztratili velice výhodnou pozici američtí zemědělci. Kam až protekcionismus Donalda Trumpa může zajít zůstává otevřené.

Podobně otevřená zůstávají i jednání o brexitu. Premiérka Theresa Mayová v tomto týdnu řekla, že che odejít z vnitřního trhu EU a že “žádná dohoda je lepší než špatná”. Pokud ale Londýn s Bruselem nenajdou společnou řeč, může vést brexit do dvou let k výraznému omezení vzájemného obchodu Británie s unií. Stačí se podívat na to, jak dnes funguje britský automobilový průmysl. Ten je v tuto chvíli plně integrován do evropské produkce. Automobilky působící v Británii (jako například Nisan) velkou část vstupů dovážejí a než je zakomponují do finálních automobilů, tak je ještě několikrát posílají nazpátek do EU na zpracování (například do Polska, Itálie, nebo Nizozemí). Pokud by Britské automobilky měly při každém překročení hranic nově platit dovozní cla (3-5 % na autodíly podle WTO) a nakonec platit vývozní clo do EU (okolo 10 %), nedává výroba pro evropský trh v Británii žádný smysl. Protekcionismus pak může jednoduše všem přidělat vrásky na čele...

Jan Bureš
finanční analytik

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Vláda České republiky byl položen dotaz

Peníze

Kam se podēly peníze z DPH? To není naivní dotaz,se zdražováním roste i DPH,lidem se nepřidává,firmy se nedotuji ,musí skončit,nebo utéct,tak kde jsou ty peníze?????

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Naše země nevzkvétá

15:16 Jiří Weigl: Naše země nevzkvétá

Sváteční promluvy prezidenta Pavla a premiéra Fialy byly široce komentovány již v minulém týdnu, pře…