Jan Campbell: Střípky po návratu

23.05.2022 18:02 | Komentář

Vloudila se mi do hlavy vzpomínka na konec šedesátých let 20. století během zpáteční cesty z lázní do Prahy, den po vichřici. Ta položila někde na trati několik stromů na koleje, které (prý) ČD nezvládly odstranit ani za mnoho hodin. Proto bylo nutné odjet autobusem s následným přestupem na vlak v Plzni. Samozřejmě se zpožděním.

Jan Campbell: Střípky po návratu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jan Campbell

Vzpomínka na šedesátá léta představuje rozkvět kapitalismu, nárůst porodnosti a hospodářský rozmach. V té době civilní letectví neuvažovalo o rozdělení na ekonomickou a business třídu, protože všichni cestující měli k dispozici pouze jeden typ služeb - luxusní. V dnešním autobusu byl nabídnut také jeden typ služeb. Byl ale daleko vzdálen od luxusního již kvůli kvalitě povrchu cest, které jako naschvál se vyhýbaly dálnici.

V leteckém provozu šedesátých let se cestujícím podávaly gurmánské mořské plody a lahůdky od šéfkuchařů, nalévaly se lihoviny z limitovaných edic a v kabině se smělo kouřit. Letadla připomínala spíše restaurace ve vzduchu než dopravní prostředek, zákazníci aerolinek se oblékali do svých nejlepších šatů a se zatajeným dechem čekali na odlet. Před odjezdem z lázní jsem neměl ke štěstí na sobě oblek lázeňského šviháka ani bezdomovce a nečekal na autobus se zatajeným dechem. Můj dámský doprovod mi totiž nabízel odvézt mně do Prahy ve svém milovaném mercedesu. Ten se i mně dnes líbí, když nemyslím na jeho provozní náklady.

V šedesátých letech letecké společnosti poskytovaly cestujícímu služby na tak vysoké úrovni, že nebylo třeba soukromých letadel. Vše se však začalo rozhodujícím způsobem měnit po roce 1963, kdy sebevědomý a talentovaný konstruktér samouk z Missouri William Lear sestavil první LearJet 23 na světě na základě švýcarské stíhačky. Později se o vynález podobných letadel začal zajímat notoricky známý Gulfstream, Embraer a Boeing. Rychle se začalo rozvíjet nové odvětví, kterému se říkalo business aviation. Malá letadla využívali hlavně vedoucí představitelé firem a úspěšní podnikatelé, aby nebyli vázáni letovým řádem. Nevím, proč podobná myšlenka nenapadla ČD. Ty ani třicet let demokracie a mnoho pojišťoven nevyléčilo ze zpoždění, technických poruch a dokonce i záměny sebevraždy za technickou poruchu.

Brémští muzikanti

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

Kde je podle vás příčina toho, že je EU opět na druhé koleji, jak píšete?

Jak to změnit nebo je to podle vás důvod, proč by měla být EU rozpuštěna? Protože co kdy politici v EU dokázali vyřešit?! A není na čase, aby lidé měli možnost volit i EK, které podle mě rozhoduje o všem, ale jako voliči ji nemáme šanci ovlivnit její složení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: U mladé generace se téměř vytratila profesionální kolegialita a tradice

12:26 Bohdan Babinec: U mladé generace se téměř vytratila profesionální kolegialita a tradice

Otevřený dopis kolegyním a kolegům lékařům v České republice