Jan Vávra: Případ centrálního registru je ukázkou pokrytectví

31.07.2012 19:50 | Zprávy

Byly doby – a v některých zemích se této bláhové myšlenky drží dodnes – kdy se předpokládalo, že ministr by měl svému resortu aspoň trochu rozumět, pokud by to již neměl být skutečný odborník.

Jan Vávra: Případ centrálního registru je ukázkou pokrytectví
Foto: LIDEM
Popisek: Exministr dopravy Pavel Dobeš

Později začali politici tvrdit, a většina médií to převzala, že být ministrem je politická pozice a na odborné řízení resortu jsou jiní lidé. Tato argumentace samozřejmě opomíjí skutečnost, že u nás na ministerstvech neexistuje něco jako státní tajemník, který by resort po odborné stránce skutečně řídil.

Samozřejmě se již v minulosti objevovaly případy, kdy si premiér jmenováním nějakého politika ministrem řešil vlastní mocenské problémy, ovšem současná vláda – především díky personální politice premiéra Nečase – dovedla tento systém k absolutní dokonalosti.

Podíváme-li se na důvody jmenování posledních ministrů Nečasovy vlády, tak zřetelným jednotícím prvkem je někdy až zoufalá snaha pana premiéra odměnit, udobřit si či zavázat si některé regionální organizace ODS, a současně potrestat ty vzpurné nebo příliš samostatné. Tak tomu bylo u jmenování ministra životního prostředí, zemědělství, průmyslu a obchodu a naposledy i ministra spravedlnosti.

Nyní to ovšem vypadá, že si podobné praktiky osvojili i jiní šéfové stran, lépe řečeno uskupení, která ani stranami nejsou. Mimořádnou učenlivost projevila Karolína Peake, která v parlamentu vede takzvanou platformu LIDEM, což je marketingová zkratka liberální demokracie. Nyní se tato stoupenkyně liberalismu zřejmě rozhodla využít problémů, které má ministr Dobeš s registrem vozidel, aby řešila své vnitroplatformní problémy.

Ministr Dobeš se sice přihlásil k platformě LIDEM, aby mohl v Nečasově vládě po odchodu Věcí veřejných do opozice být dál ministrem, jeho problémem ovšem je skutečnost, že není poslancem. Nemůže tedy nijak přispět k stabilitě křehké vlády, na které je budoucnost Karolíny Peake a celé platformy závislá. Takže paní Peake podle všeho podlehla pokušení, že by mohla Dobeše vystrnadit z vlády a na místo ministra dopravy dosadit někoho z poslanců, ať již jako odměnu za věrnost nebo naopak jako podchycení váhajícího přeběhlíka. Jinak si rychlost, s jakou hodila svého ministra přes palubu, lze těžko vysvětlit.

To samozřejmě nic nemění na tom, že fungování – tedy v pravém smyslu nefungování – centrálního registru vozidel je skandální a na ministrovu hlavu padá celá řada závažných pochybení. Je pravdou, že výběr dodavatelské firmy, který byl provedený bez výběrového řízení, proběhl před Dobešovým nástupem do funkce. To samozřejmě snímá vinu jen z části.

Ministr měl trvat na zkušebním provozu a také měl podniknout razantnější kroky, aby přiměl dodavatele registr zprovoznit. Bohužel i tato státní zakázka probíhá podle známého tuzemského vzorce. Ukázalo se, že inkriminovaná firma vydělala na státních zakázkách velmi slušné peníze a že v době, kdy byli naštvaní motoristé konfrontováni s výsledkem její práce, dostala novou a velice zajímavou zakázku na ministerstvu obrany.

Ministr Dobeš má také vzor v chování svého služebně staršího kolegy Drábka, jehož podřízení rovněž utratili značné sumy za podobné softwarové dobrodružství, které nakonec odskákali občané, z jejichž daní bylo placeno.

Z postupu Karolíny Peake nevyplývá, že by měla zájem na odhalení další tunelu odklánějícího – abychom použili oblíbené slovo – peníze ze státního rozpočtu. Její postup sleduje pouze řešení vnitřních problémů její platformy pomocí přerozdělování postů.

Průběh kauzy Centrálního registru vozidel tak opět předvádí, jak to v českých luzích a hájích se správou věcí veřejných chodí. Nikomu z politiků nejde o věcné vyšetření evidentního skandálu, případně potrestání viníků, ale jen o momentální politický profit. To potvrzuje podezření, že systém korupce je příliš pevně zakořeněn a že z něho profitují všichni, kdo nějakým způsobem rozhodují o veřejných financích.

Média bohužel rozkrývání pozadí závažných kauz mnoho nepomáhají, protože se soustředí na personální rošády, jež jsou pro novináře zajímavější, než pracné pátrání po skutečných vinících zoufalého stavu nakládání s veřejnými financemi. 

Publikováno se souhlasem vydavatele.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

Jaká je aktuálně situace se zákazem aut se spalovacími motory?

Prý na elektroauta plánuje EU nějaké dotace, znamená to, že je jde o definitivní věc, a že auta se spalovacími motory skončí? A jestli ano, budete dávat na pořízení elektroaut nějaké dotace jako vláda -teda když budete dál u moci? Protože jinak si většina z nás elektroauto nebude moc dovolit nehledě...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpán Čábelka: Toxická feminita. 40 % žen je agresivnějších než průměrný muž

20:22 Štěpán Čábelka: Toxická feminita. 40 % žen je agresivnějších než průměrný muž

„Nemyslím si, že nám jako společnosti příliš prospívá jednostranné vykreslování mužů jako příčin vše…