Jan Zavřel: Jak se družstevní záložna kvalifikuje na bankovní licenci?

15.08.2023 13:03 | Komentář

Na základě Rozhodnutí České národní banky lze konstatovat, že Česká národní banka je ochotna udělit bankovní licenci družstevní záložně, i když zjistí pochybení.

Jan Zavřel: Jak se družstevní záložna kvalifikuje na bankovní licenci?
Foto: archiv
Popisek: Jan Zavřel

Na základě Rozhodnutí České národní banky ze dne 21. května 2015, Cj. 2015 / 54879 / 570 ke sp. zn. Sp/2014/281/573, lze konstatovat, že Česká národní banka je ochotna udělit bankovní licenci družstevní záložně, i když u ní zjistí tato pochybení:

  • nedodržuje základní obezřetnostní pravidla stanovena v §1 odst. 5 písm. b) zákona o družstevních záložnách
  • ohrožuje svou finanční stabilitu a zájmy vkladatelů, resp. svojí další existenci
  • nedisponuje řídícím a kontrolním systémem, jenž by zahrnoval předpoklady řádné správy a řízení družstevní záložny, přičemž tento řídící systém nesplňuje požadavky ustanovení §7a odst. 1 písm. b bodu 2 zákona o družstevních záložnách, selhání systému řízení úvěrového rizika
  • nedodržuje své vlastní předpisy v oblasti řízení rizik, a překračuje své vlastní regulatorní limity
  • nenaplňuje požadavek na funkčnost řídícího a kontrolního systému ve smyslu soustavného řízení rizik, její postupy k omezení případných rizik není možno považovat za účinné
  • nedodržuje požadavky na jednoznačnost organizačního uspořádání s ohledem na oblast řízení rizik
  • používá vágní a nezávazné formulace pro zásadní podmínky financování svých produktů, neeviduje a nevyhodnocuje poskytnuté výjimky, jejichž četnost je extrémní a nemá informace o rizicích, která podstupuje
  • nevyhodnocuje strukturu portfolia ve vztahu k poskytovanému úvěrovému produktu
  • neprovádí analýzy kumulace splatnosti úvěrů s jednorázovou splátkou
  • nemá zaveden systém řízení přijatelnosti znaleckého posudku a pravidla pro provádění supervize posudku ani pravidla vyhodnocování ceny při pořízení zajištění
  • poskytuje úvěry převážně za individuálních podmínek bez vyhodnocení rizika
  • její úvěrový proces a minimalizace rizik úvěrových obchodů vykazuje zásadní nedostatky, porušuje povinnost řídit rizika řádně a soustavně podle § 27 a § 31 písm. a) Vyhlášky 23/2014
  • prostředky z úvěrů jsou poskytovány dalším osobám z ekonomicky spjatých skupin bez řádného zdůvodnění tohoto postupu
  • poskytuje úvěry, aniž by požadovala vlastní zdroje dlužníka na financování jejich záměrů
  • poskytuje úvěry, aniž by analyzovala strukturu financování projektu či vzájemné finanční vazby subjektů v úvěrované ekonomicky spjaté skupině
  • poskytuje úvěry na nákup akcií či obchodních podílů, které mají spekulativní charakter, aniž by prováděla jejich přecenění
  • poskytuje úvěry na nákup zemědělské půdy, aniž by prováděla analýzu reálnosti dosažení výsledků, předložených žadatelem v podnikatelském záměr,u bez požadavku na vlastní zdroje dlužníka
  • poskytuje úvěry na pořízení pozemků které označuje za projektové financování i když se fakticky jedná o spekulativní úvěry
  • financuje developerské projekty bez požadavku na vlastní zdroje, a aniž by byl projekt řádně připraven
  • - poskytuje úvěry, i když je předem zřejmý nedostatek ve finančních zdrojích dlužníka a nemá jistotu jejich návratnosti
  • poskytuje úvěry SPV (čerstvě založeným společnostem bez historie), aniž by měla informace o zdrojích jejich splatnosti a aniž by požadovala vlastní zdroje dlužníka
  • poskytuje část financování na úhradu finančních nákladů úvěrů, a to v kombinaci s jednorázovou splátkou jistiny v době splatnosti úvěru, což znemožňuje rozpoznat default dlužníka po dobu trvání úvěru
  • v průběhu přípravy smluvní dokumentace změkčuje původně schválené podmínky pro poskytnutí úvěru
  • chybně kategorizuje pohledávky za úvěrovými dlužníky
  • nedisponuje robustním a zdokumentovatelným systémem měření dopadu úrokového rizika
  • nepřijímá efektivní kroky ke snížení rizika koncentrace
  • nedostatečně analyzuje rizika, spjatá s informačními systémy, a nestanoví zásady a postupy pro ochranu informačních systémů, čímž porušuje ustanovení bodu 15 a 16 přílohy 6 Vyhlášky 23/2014
  • nemá vyčleněné dostatečné kapacity pro oblast řízení operačních rizik

Výše uvedené nedostatky byly zjištěny Českou národní bankou během kontroly ve dnech 25. 3. 2014 až 27. 8. 2014, kdy byla prověřena úvěrová dokumentace 60 dlužníků (87 pohledávek) v celkové hodnotě 5 261 milionu korun a bylo konstatováno, že zjištěné nedostatky mají trvalý charakter.

Per analogiam k rozsudku Nejvyššího správního soudu k 5 Afs 378/2020-74 ze dne 29. června 2023 je nutno výše uvedené nedostatky považovat za „demonstraci systémových pochybení při řízení úvěrového rizika“ a za „hrubé, opakované a systematické porušování povinností družstevní záložny“.

Zbývá jen odpovědět na otázku: Dopustila se, pod tlakem na politiku napojených lobbistických skupin, chyby Česká národní banka, když této družstevní záložně schválila poskytnutí bankovní licence, nebo se dopustil chyby Nejvyšší správní soud, když zamítl kasační stížnost jiné družstevní záložny proti odebrání povolení podnikat jako družstevní záložna, aniž by jí byla dána šance přijmout „71 nápravných opatření“?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…