Jindřich Berounský: Otazníky i vykřičníky železničního neštěstí u Domažlic

07.08.2021 7:35 | Komentář

Česká železnice se po roce dostala opět na přetřes dokonce i světových médií a v tom nejhorším.

Jindřich Berounský: Otazníky i vykřičníky železničního neštěstí u Domažlic
Foto: archiv
Popisek: Železniční doprava - ilustrační foto

Tragické železniční neštěstí ukončilo ve středu 4. srpna asi v 8 hodin 7 minut předčasně jízdu Západního expresu 351 Mnichov – Praha a osobního vlaku 7406 Plzeň – Domažlice.

Oba vlaky se čelně srazily mezi zastávkou Milavče a dopravnou Radonice a expres, vedený dieselelektrickou lokomotivou Herkulem od Siemensu o výkonu 2000 kW ještě po nárazu tlačil cca 75 metrů motorovou jednotku osobního vlaku řady 844 – RegioShark od Pesy. Osudný střet obou vlaků nepřežili oba strojvedoucí a cestující z osobního vlaku, sedící hned za strojvedoucím. 

Oba vlaky se měly křižovat ve výhybně Radonice a proč se tak nestalo? Jako první se k výhybně blížil expres z Mnichova a jeho strojvedoucího označil nepřímo za viníka sám vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček již několik desítek minut po neštěstí a vícekrát před médii opakoval: „Projel na žlutou, na červenou, nereflektoval červený výstražný signalizátor uvnitř vlaku, stejně tak pravděpodobně mačkal dále tlačítko bdělosti, to ještě musíme zkontrolovat v německé lokomotivě.“ Drážní inspekce je oproti loňským předčasným soudům správně opatrnější a připouští chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. V současnosti již zjistila, že strojvedoucí expresu před srážkou brzdil, a to ještě ve výhybně. Každopádně vše je v šetření a do toho všeho je třeba jako nepatřičná odmítnout další vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka, že se kvůli nehodám na železnici upraví zákon, když 5. 8. na tiskové konferenci v Brně k neštěstí uvedl: „Co se týká zákona, který řeší legislativu ve smyslu monitoringu strojvůdců, tak když strojvůdce udělá prohřešky, že třeba projede právě návěstidlo „Stůj“, tak to nebylo trestáno. Teď to trestáno bude. Stejně tak i jiné prohřešky, které může udělat,“ vysvětlil ministr s tím, že se zavedou i určité sankce. To, co prezentuje ministr dopravy, který je přes svůj seriózní výraz ministrem dopravy na částečný úvazek a především jen pro média, je důkazem, v jakém jsou resort dopravy a železnice marastu. 

Panu ministru dopravy na výletu resortem dopravy připravili rádcové špatné podklady. Jeho vyjádření k řešení projetí návěstí „Stůj“ je nedůstojné a necitlivé k obětem neštěstí – právě strojvedoucím, kteří neprojíždějí návěstidla s návěstí „Stůj“ schválně jen tak z plezíru, ale jako první jsou na ráně se svými životy, které u Domažlic vyhasly. V obou případech šlo o strojvedoucí Českých drah (ČD), kde je systém bezpečnosti dopravce spojen s takovými tresty a sankcemi, že někteří strojvedoucí za takový prohřešek, i když se nic nestane, přicházejí o práci a jejich nadějí pro uplatnění je benevolentnější alternativní dopravce. Ten nepřeřazuje strojvedoucího do vykonání přezkoušek na jinou práci, neposílá jej na psychotesty, řekne mu „ty, ty, ty“ a jede se dál. A právě takovému dopravci fandí v dálkové dopravě sám pan ministr Havlíček a přiděluje mu jako levnějšímu výkony. 

Drážní inspekce již prezentovala, že zkontrolovala viditelnost, resp. dohlednost všech návěstidel výhybny Radonice a všechno bylo v pořádku. Doposud se ale na veřejnost nedostal celkem podstatný detail. Situace výhybny je atypická v tom, že díky táhlému oblouku a špatným rozhledovým poměrům je mezi vjezdovým návěstidlem a předvěstí výhybny opakovací předvěst. Strojvedoucí expresu, který se blížil k výhybně od Domažlic, tak viděl za sebou 2 zelená světla a bezprostředně za tím druhým bylo vjezdové návěstidlo se žlutým světlem jako „Výstrahou“. To mohl přehlédnout pohledem do sešitového jízdního řádu či na cokoliv ve služebním tabletu a ve výhybně měl vlakovou cestu postavenou do přímého směru. Šlo o velmi zkušeného strojvedoucího s předchozí praxí výpravčího, který se uměl vžít i do provozní situace řízení provozu. Jako výpravčí by vlak, který má čekat na křižování, vzal do odbočky a tady jej jízda v přímém směru zřejmě utvrdila v pokračování jízdy přes výhybnu, dokud podle všeho nezahlédl návěst „Stůj“ odjezdového návěstidla a nezačal pomocí rychlobrzdy brzdit, ale už bylo pozdě, když v následujícím oblouku se vynořil osobní vlak.           

Na německé lokomotivě strojvedoucí neměl žádný „červený signalizátor“ a nemačkal tlačítko bdělosti, jak díky ministru dopravy nesprávně převzala média. Bdělost prokazoval  povolováním sešlápnutého pedálu systému SIFA (Sicherheitsfahrshaltung). Když strojvedoucí přebíral lokomotivu a Západní expres ve Schwandorfu, až ke státní hranici jej na bavorské straně zhruba 70 km hlídalo vlakové zabezpečovací zařízení PZB (Punktförmige Zugbeeinflussung), jinak bodové ovlivňování vlaku, u kterého dochází k přenosu návěstí na lokomotivu v jednotlivých bodech, jejichž poloha je vázána především na návěstidla a k přenosu se využívá rezonančních obvodů. Zatímco na německé straně je jakákoliv chyba v podobě nereagování na návěst návěstidla eliminována, na české straně je strojvedoucí odkázán sám na sebe a přikovaný k pedálu prokazuje jen bdělost.

Situace železničního spojení Mnichov – Praha je ostudou České republiky a ukazuje tristní stav české železnice. Za ten jsou odpovědné všechny dosavadní loutky v čele resortu dopravy napříč politickým spektrem. Co si asi o nás myslí cestující cizinec, který absolvuje cestu vlakem z Mnichova do Prahy? Že přijel do nějaké hodně zaostalé země, kde lezou ještě po stromech. Přestože se na německé straně nedostalo této železnici zájmu, který si zaslouží, a to především díky dlouhodobému nezájmu České republiky, kde se preferovalo jen dálniční spojení, soupravu Západního expresu táhne z Mnichova do Řezna nejdříve elektrická lokomotiva rychlostí až 160 km/h, pak vlak převezme dieselelektrická s rychlostí 140 km/h, která u nás může jet díky nevybavení našimi systémy jen 100 km/h. I to však bohatě stačí, protože i po „modernizaci“ z minulého desetiletí si kolem Domažlic vystačíme s traťovou rychlostí 80 km/h bez dalšího zabezpečení.  

V roce 1989 jsme se přimkli k západní Evropě a chtěli ji dohánět. V případě železnice jsme si 32 let nevšimli perspektivního a jednoho z nejdůležitějších spojení na Mnichov. Propast se zvyšuje a nejen to, bezpečnost ještě zhoršuje. Ministr dopravy Havlíček je podepsán na angažmá levnějších a pro něj „lepších“ alternativních dopravců na dálkových linkách a tratích bez jakéhokoliv zabezpečení, kde je jediným komunikačním prostředkem mobilní telefon, pokud je zapnut a nebo pokud má vůbec dispečer nebo výpravčí správné telefonní číslo na strojvedoucího a nedovolá se jinému na nocležnu či dovolenou. A právě na těchto tratích výpravčí moc dobře vědí, proč rychlíky levnějšího a „lepšího“ alternativního dopravce berou na křižování do odbočky a některé dokonce před křižováním radši zastavují pro jistotu před stanicí. 

Pokud se vrátíme k neštěstí u Domažlic, ve výhybně v Radonicích, která je dlouhá, se běžně křižuje i bez zastavení protijedoucích vlaků a je možné, že původně to vycházelo na dřívější příjezd osobního vlaku. Tomu dispečer postavil vlakovou cestu do odbočky a expresu do přímého směru. Osobní vlak 7406 zastavil před výhybnou na zastávce Milavče a mohl se tam zdržet déle než dispečer předpokládal. Expres 351 byl z Německa zpožděný a strojvedoucí ještě malé, zhruba minutové zpoždění doháněl. Kolem okolností osudného střetu obou vlaků je ještě mnoho otazníků, ale kdyby se strojvedoucí expresu 351 vrátil zpět do dřívější role výpravčího a dispečera, zřejmě by strojvedoucímu Ex 351 řekl radiostanicí: „Fíro 351, nemusíš to hnát, sedmdesát čtyři nula šestka proti trochu drhne.“    

Závěrem je třeba dodat, že problematika bezpečnosti na železnici je plná pokrytectví. Všichni vyjadřují svůj soucit s oběťmi neštěstí a jejich rodinami, avšak jen do té doby, dokud to je téma pro média. Vloni byly po letní sérii nehod hlavním tématem evropský systém zabezpečení ETCS a miliardové investice do zabezpečení, přitom Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Havlíčkem záhy upřednostnilo na dálkové tratě místo nabídky ČD s ETCS dopravce s nabídkou bez ETCS a německými motorovými jednotkami z kopřiv a let 1987-88, které představují novou kvalitu dálkové dopravy v nezávislé trakci, odpovídající letům před rokem 1989, a nejsou kompatibilní s našimi systémy. Samo ministerstvo, které ve skutečnosti ovládají soukromé zájmy a soukromý sektor, dělá přesně opak než ministr Havlíček proklamoval a prezentuje. I za neštěstí u Domažlic je spoluodpovědný. Podobně Plzeňský kraj, truchlící nad událostí u Domažlic, nedávno upřednostnil v regionální dopravě nabídku alternativního dopravce bez ETCS, levnější o 2 Kč na vlakový kilometr než ČD s ETCS. Tyto faktické kroky objednatelů veřejné dopravy na železnici s pouhým akcentem na cenu dostávají Českou republiku a její železnici mezi nejzaostalejší a nejnebezpečnější v Evropě. Kolik neštěstí a obětí na životech je ještě nutných k procitnutí?          

Jindřich Berounský, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Za co, soudruzi? Za co?

15:57 Zbyněk Fiala: Za co, soudruzi? Za co?

Zavření kohoutků ukrajinských plynovodů je další rána ze zázračné zbraně, střílející za roh jako bum…