Ústecký kraj, krom navýšení v rámci tzv. De minimis (5,7 mil.), nařízení vlády zcela ignoroval a razil způsob, „máte uzavřenou smlouvu – plňte ji“. Neustále, po celé tři roky, mne i mé kolegy kraj přesvědčoval, že na navýšení mezd řidičů nemůže přidat, že to je legislativně nemožné a musí se cituji: „chovat s péčí řádného hospodáře“. Poté co smlouvy vypověděli 3 ze čtyř dopravců, se zrodil nápad Dopravní společnosti Ústeckého kraje (dále jen DSÚK). Dosavadní největší dopravce (TD BUS), díky největšímu podílu na dopravě v UK, nebyla nadála schopná, bez pomoci kraje, splnit závazky vůči zaměstnancům a nabídla Ústeckému kraji možnost, že při mírném zvýšení CDV (ceny dopravního výkonu na 1 km na cca 38 Kč/1 km) může jezdit dál. Změny, nařízení vlády, žádná společnost nezapříčinila a nemohla s ním tedy ve svých nabídkách v roce 2013 počítat. Vedení Ústeckého kraje situaci vyhrotilo až před samotný pád dopravce do insolvence, před reálnou možnost zastavení dopravy v ÚK. Pan Komínek, radní pro dopravu za KSČM, a pan Franěk, vedoucí odboru dopravy, se neustále zaklínají správným hospodářem a uzavřenými smlouvami, které jsou prý pro kraj výhodné, situaci do poslední chvíle neřeší.
Velice mne proto překvapilo, že kraj pod rouškou krize, kterou sám dlouhým otálením způsobil pronajímá vozy, které naprosto nesplňují požadované standardy DÚK (Doprava Ústeckého kraje).
Tyto vozy nejen, že nejsou nízkopodlažní, bez klimatizace, ale také nemají odbavovací zařízení a v neposlední řadě jako pohonné médium používají naftu, volí tedy vozidla jezdící na výrazně dražší, a navíc neekologické palivo. Tyto vozy byly pronajaty už od 1. 9. 2018, i když jejich potřeba vznikla až od 15. 9. 2018, a to ještě ne v plném rozsahu, jelikož na všechny vozy nebyli řidiči. Dokonce pak, podle mých informací, potřeba těchto vozů nevznikla ve skutečnosti vůbec, jelikož vozidla doposud jezdící v Ústeckém kraji, plně odpovídající standardům kvality a požadavkům kraje, byly kraji již měsíc dopředu nabídnuty k pronájmu za významně nižší cenu, než si pak kraj, jiné vozy pronajal. Podle mých informací pak DSÚK díky těmto krokům dnes dosahuje ceny více než 60 Kč/1 km. Pokud je zde zájem vedení Ústeckého kraje, létání peněz oknem, nikomu to nevadí a „řádný hospodář“ není důležitý?
Mně jako zástupci řidičů je lhostejné, v jakém dresu řidiči jezdí, pro mne bylo vždy důležité to, aby byli odměňováni tak, jak si jejich odpovědná a náročná práce zaslouží. Co ale vidíme dnes v Ústeckém kraji? Drahou neefektivní dopravu, ve které nejen, že řidiči jsou v základu odměňováni stejně jako u minulého zaměstnavatele, který se na rozdíl od představitelů kraje alespoň snažil o zlepšení jejich odměňování. Ale v důsledku toho odchází další nemalá skupina řidičů z tohoto segmentu dopravy. Výsledkem tedy je nefungující doprava, která oproti původnímu stavu ještě způsobuje Ústeckému kraji obrovskou finanční škodu. Mám za to, že si tu politici spolu s úředníky Odboru dopravy pořídili drahé hračky a pravděpodobně i zahráli nemalou „malou domů“ na vrub Ústeckého kraje a problém s chybějícími a nedoceněnými řidiči autobusů se nevyřešil, naopak dále prohloubil.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV