I když jsou evropské silnice z celosvětového pohledu dlouhodobě nejbezpečnější, přesto na nich vloni zahynulo 25 500 lidí. „Pokud se jedná o počet usmrcených na jeden milion obyvatel, v Evropské unii je to jen třetina celosvětového průměru. Problémem však zůstává nehodovost mladých a začínajících řidičů. Je naprosto alarmující, že třetina mladých mužů v EU ve věku 17 – 24 let, kteří každoročně zemřou, jsou oběti dopravních silničních nehod,“ konstatuje dopravní expert Roman Budský, jeden z vystupujících na zasedání EFA. Ke snížení této nelichotivé statistiky by měla přispět i nově přijatá „pražská“ Charta pro vysokou kvalitu vzdělávání v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Jejím cílem je působit na širokou veřejnost, jakož i na evropské a národní instituce. Podle tohoto strategického dokumentu je potřebné zajistit vysokou úroveň přípravy řidičů pod dohledem kvalitních profesionálů, což mohou zajistit pouze náležitě připravení a kvalifikovaní učitelé autoškol. „Je třeba si uvědomit, že řidičské průkazy nejsou komerčním produktem, který si lze jednoduše koupit. Budoucí řidiči si musí osvojit alespoň minimální standardy znalostí a dovedností, což zajistí pouze řidičská příprava odpovídající svým pojetím moderním evropským požadavkům,“ říká předseda EFA John Lepine.
Nedostatek vhodných výcvikových motorek pro sk. A2
Současným aktuálním problémem, které autoškoly v Evropě řeší, je nedostatek výcvikových vozidel pro sk. A2 s vhodným objemem. Pro tuto skupinu existuje hodně motocyklů, avšak se zbytečně naddimenzovaným objemem motoru. „Běžně se stává, že ve 21 letech dělá žadatel řidičské oprávnění na skupinu A s vizuálně shodným motocyklem, na kterém dělal před lety výcvik pro získání skupiny A2. Je to proto, že lze stejný motocykl s objemem 600 cm3 mít jak s výkonem nad 50 KW, tak s výkonem 35 kW. Někteří členové EFA zmiňovali, že žadatelé to mohou považovat za podvodné jednání autoškol,“ přibližuje problematiku předseda české Asociace autoškol Ondřej Horázný. EFA tedy požaduje, aby se u výcvikových motorek pro sk. A2 snížily technické parametry ze současných minimálních 400 cm3 na minimálně 245 cm3, přičemž výkon by zůstal v rozmezí od 20 do 35 kW.
Výcvik pro sk. B+E také s automatickou převodovkou
EFA navrhne Evropské komisi úpravu směrnice 2006/126/ES, která by dovolila řidičům s již absolvovanou zkoušku na řidičské oprávnění skupiny B s manuální převodovkou provádět výcvik i zkoušku při rozšíření na B+E (osobní vozidlo s přívěsem a celkovou hmotností nad 3 500 kg) na vozidle s automatickou převodovkou. Toto oprávnění by následně platilo i na soupravu B+E taženou vozidlem s manuální převodovkou. Došlo by tak ke zrovnoprávnění postupu, který je při rozšíření na řidičská oprávnění pro nákladní automobily a autobusy používán už dnes.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV