Mluvčí ústeckého okresního soudu Jan Tichý prohlásil, že "vazba v případě tohoto vazebně stíhaného poslance může trvat nejdéle tři roky, z nichž jeden rok připadá na přípravné řízení a dva roky nařízení před soudem."
Jenže soud má povinnost každé tři měsíce prozkoumávat, jestli je vazba dostatečně odůvodněná, tedy jestli nadále hrozí ovlivňování svědků, pokračování v trestné činnosti nebo útěk za hranice, jako před spravedlností uprchli pánové Krejčíř či Pitr. Záleží tedy výhradně na soudu, jestli dle předložených důkazů uzná, že k ovlivňování svědků už nemůže dojít, protože případ je náležitě vyšetřen a jestli hrozí nebezpečí útěku. Pakliže třeba po půl roce bude případ exhejtmana dr.Ratha vyšetřen, dá se předpokládat, že bude spíše propuštěn z vazby, než aby tam trávil celé tři roky, o kterých hovořil mluvčí ústeckého soudu. V takovém případě, podle našich platných zákonů, bude David Rath navštěvovat až do konce uplynutí svého mandátu Poslaneckou sněmovnu, pokud se nevzdá mandátu, protože si lze těžko představit, že by proces s ním byl dotažen do pravomocného rozsudku v tak krátké době. A nebude tam v takové pozici sám: V Poslanecké sněmovně bude sedět spolu s dalšími nepravomocně odsouzenými poslanci pány Vítem Bártou a Jaroslavem Škárkou, kterému soudce Jan Šott navrhl zákaz výkonu funkce poslance na dobu deseti let.
Zatímco o poslancích Škárkovi a Bártovi po vynesení rozsudku není skoro slyšet, v případě Davida Ratha si lze s velkou pravděpodobností představit, že by svůj mandát dále využíval ne kvůli tomu, aby hájil zájmy svých voličů, k čemuž se zavázal poslaneckým slibem, těm se při svém projevu ani neomluvil a ani neukázal trochu pokory, jak poznamenal i předseda ČSSD v sobotní Mladé frontě Dnes. Voliči ho při jeho pojetí politiky jako hry už zřejmě nezajímají a naopak by přístup do sněmovny využíval jen a jen ve svůj prospěch. A připočteme-li k tomu, že trestní stíhání hrozí i poslanci Otto Chaloupkovi, o jehož vydání žádá policie kvůli podezření z úplatkářství, mohlo by ve sněmovně zasedat čím dál více poslanců trestně stíhaných. Proto by stálo za to otevřít diskusi o tom, jestli by se neměla změnit Ústava.
Právní filozof z univerzity v Cardiffu Jiří Přibáň mi k tomu řekl: "Řešení jsou různá, domnívám se, že by v tomto případě bylo žádoucí článek 25 v Ústavě doplnit o to, že mandát poslance zaniká v případě, že poslanec nebo senátor jsou odsouzeni za úmyslný trestný čin.
Dokonce mám své pochyby o tom, že by to mělo být tak snadné na základě rozhodnutí prvoinstančních soudů. Myslím, že o případném zániku mandátu poslanců nebo senátorů by měl rozhodovat speciální soud, jako tomu bylo v případě britského poslance Woolase, kterého takový zvláštní volební soud odsoudil k zániku mandátu a rovněž ho odsoudil k tomu, že nesmí kandidovat v příštích třech letech. A proti rozhodnutí volebního soudu již neexistuje odvolání“.
Mezi poslanci panují ale různé názory. Někteří prosazovali původně imunitu jen na projevy ve sněmovně a ne obecnou imunitu. To ale nebylo přijato, a proto to neřeší situaci, kdy je trestně stíhaný poslanec členem sněmovny. A i kdyby byla přijata úprava, o níž se hovoří, že by mandát poslance zanikal pravomocným odsouzením pro úmyslný trestný čin, může to trvat i roky, tedy vlastně celé volební období, a po celou dobu bude někdo, kdo je třeba i nepravomocně odsouzen, poslancem.
Proto lze hovořit o tom, že existují dvě varianty: buď odebrání mandátu regulovat Ústavou, nebo politickou kulturou. Samozřejmě ideální by bylo, kdyby obviněný poslanec hned složit mandát a nemuselo by to být v Ústavě ani ve volebním zákonu, zkrátka platil by princip "prezumpce viny". To by mělo vyplývat z politické kultury, tlaku uveřejného mínění a politické strany, za kterou byl dotyčný do parlamentu zvolen.
Musíme si ale přiznat, že tady to zatím tak nefunguje, jak ukázal i případ dr.Ratha, sociální demokraté ho nedokázali přinutit k tomu, aby složil mandát, naopak se ho někteří začali zastávat a z toho, že ve sněmovně sedí poslanci, kteří jsou nepravomocně odsouzení či je proti nim vedeno trestní stíhání, se stává zvyk a veřejné mínění otupí. Proto by bylo zřejmě dobré, kdyby došlo ke změně Ústavy, které se - jak bylo řečeno v neděli v Otázkách Václava Moravce - ústavní právníci brání, stejně jako nejvyšší státní zástupce dr.Pavel Zeman, který mi řekl, cituji: "Nelze nezmínit zásadu presumpce neviny. Z toho důvodu nemá zřejmě smyslu hledat východisko v právní úpravě, ale spíše ve zlepšování zdejší politické kultury, která by následně podobné situace prakticky vyloučila." Vláda se přesto prý koncem července problémem bude zabývat: zatím ministr Pospíšil připravuje analýzu. Profesor Přibáň se ke změně Ústavy za tohoto stavu rovněž přiklání.
Jak z uvedených úvah vyplývá, problém je v tom, že politická kultura Velké Británie, kde Magda charta libertatum omezovala moc panovníka již od roku 1215, je zásadně jiná než v České republice, kde jsme žili padesát let pod dvěma totalitami, na první republiku jsme zapomněli a demokratický systém se pokoušíme budovat pouze posledních dvaadvacet let. To je také důvod, proč je u nás tolik poslanců trestně stíhaných, zatímco stíhání anglického poslance Woolase bylo výjimkou. Z tohoto rozdílu by zřejmě měla vycházet i změna naší Ústavy. Mělo by k ní dojít ale co nejrychleji, aby v očích veřejnosti Poslanecká sněmovna neztratila zbytek prestiže. Už takhle je povážlivě malá: Připomeňme si, že na zlomu roku ji věřilo podle agentury STEM jen 16 procent dotázaných respondentů.
Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz