V poslední době došlo k několika haváriím staveb vzniklých v režimu veřejné zakázky (VZ). Z tohoto důvodu navrhujeme změnu přístupu zejména ke specifikaci požadavků na takové stavby a připravujeme i poradenské středisko pro menší veřejné zadavatele.
Hlavní negativní příčiny současného stavu veřejných zakázek:
· zákon i po zásadní inovaci umožňuje hodnotit zakázku pouze z hlediska výše nabídkové ceny, což zajišťuje jistotu pro osoby vybírající uchazeče, nikoliv rozumné zadání;
· ve většině případů je nedostatečná specifikace požadavků na stavební práce, respektive stavby a jejich funkční vlastnosti;
· osoby, které administrují VZ, jsou často zaměřeny pouze na právní aspekty zadání a nejsou schopny technicky správně zakázku zadat tak, aby stavba byla funkční, trvanlivá, ekonomicky přiměřená a splňovala požadavky udržitelnosti;
· zakázky na stavební práce připravují osoby, které nemají technické znalosti a zkušenosti, v mnoha případech přitom neznají ani základní odbornou terminologii, což vytváří nejistoty ve výsledném hodnocení stavby;
· dlouho prezentovaná představa úředníků Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že služby související s přípravou VZ na stavební práce může někdo dělat zadarmo v řádné kvalitě, tvoří fantazijní prvek;
· při zadávání se vychází z neodůvodněně nízké předpokládané hodnoty veřejné zakázky;
· finanční prostředky jsou velmi často limitovány technicky nerozumným datem plnění; osobám, které zodpovídají za stavební projekt, nezbývá v mnoha případech, než převzít zakázku, která nebyla řádně dokončena, aby zadavatel nepřišel o investiční prostředky;
· při zadání se nikoliv výjimečně nerespektují platné předpisy hlavně zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon.
Obecně kvalita staveb či jejich úprav je souhrn jejich vlastností, které vyjadřují schopnost plně uspokojovat požadavky vlastníka/uživatelů stavby po dobu návrhové životnosti při běžné údržbě.
Výsledná kvalita stavby počíná již erudovaným zadáním zakázky či výběrem projektanta, kde zadavatel specifikuje veškeré požadavky, a to jak ekonomické, tak funkční, technické i další; v neposlední řadě se jedná o požadavky právních předpisů. Další velmi významnou součástí je řádné převzetí zadávací dokumentace, která je podkladem pro výběr zhotovitele.
Podmínky kvality nelze zjednodušovat pouze na administrativní hodnocení a předkládání certifikátů, což je sice snazší, ale často se prokazuje, že značně omezeně funkční. Zjednodušení kontroly na vyplňování obecných a zastaralých kontrolních listů představuje cestu do pekla, nikoliv ke kvalitní trvanlivé a funkční stavbě.
Některé zkušenosti se zadáváním zakázek na návrh stavby:
· Při zadání formou architektonické soutěže je často preferován vzhled stavby před funkčními a technickými vlastnostmi. Mnohdy vyhrává návrh nadmíru efektní na pohled, ale mimo finanční možnosti zadavatele - výsledkem bude nefunkční a neudržovatelná stavba.
· Opomíjí se možnost zadávání formou soutěže o návrh, kdy jsou rovnoměrně zvažovány všechny požadované vlastnosti i s ohledem na ekonomickou efektivitu celého projektu.
ČKAIT připravuje vzdělávání specialistů z řad svých členů po celé republice pro technické specifikace veřejných zakázek, to znamená pro pomoc se zadáváním a vyhodnocováním veřejných zakázek. V neposlední řadě si uvědomujeme nutnost kontroly výkazů výměr (rozpočtů). Připravíme i jednoduchý popis postupu přípravy VZ pro menší zadavatele (podlimitní zakázky).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV