Velkou odpovědnost za průběh přijímacího řízení nese vláda, potažmo instituce k tomu stvořené – CERMAT i školní inspekce. Už léta však český vzdělávací systém se, navzdory všemu, čím dál více podobá divně naprogramovanému stroji, jako by jeho cílem bylo zbavit se talentovaných žáků, budoucích studentů. Systém účelově diferencuje rovnocenný přístup k dosažení vyššího vzdělání, posléze povolání. Záměrnou eliminaci dětí ze vzdělávacího systému nelze nazvat jinak než segregací.
Přijímací řízení ve svém důsledku funguje jako důmyslný systém zla. Zkoušky na bázi testů pouze z matematiky a češtiny nejen zkreslují a obsahově nedostačují, ale horší je, že ani v nejmenším nevypovídají o studijních schopnostech ani o talentu uchazeče. Letošní testy neodpovídaly ani věku ani nenavazovaly na učivo, stanovené rámcovým vzdělávacím programem pro první stupeň základních škol, dokonce pro jedenáctileté a starší uchazeče v nich nebyl podstatný rozdíl!
Jen namátkou zalistuji v jednom z nich, v testu z matematiky na jednom pražském osmiletém gymnáziu. Zadání: Každá bytost na planetě Zorstar má tři nohy a zároveň má buď tři oči, nebo čtyři oči. Na náměstí se sešly bytosti, které měly dohromady 84 nohou. Mezi nimi bylo tříokých bytostí o 8 více než čtyřokých. Otázka zněla: Kolik očí měly dohromady všechny bytosti, které se sešly na náměstí? Vzhledem k tomu, že úloha byla určena dětem, které přicházely z prvního stupně, kde se rovnice o dvou neznámých ještě neučí, jde evidentně o zákeřný úkol. Když pominu – promiňte mi ten výraz – stupiditu „příběhu“, i ta tomu totiž nasvědčuje!

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV