Lubomír Man: Proč nutně musíme mít sedmnáctileté řidiče?

30.09.2023 12:26 | Komentář

Je známo, že nejvíce silničních nehod a úmrtí při silničních nehodách (loni na našich silnicích zemřelo 454 lidí), zavinila skupina řidičů nejmladších. Z celkového počtu dopravních nehod, jež se během roku v ČR stanou, jich jedenáct procent zaviní právě řidiči s praxí do dvou let, kteří ovšem z celkového počtu řidičů tvoří pouhá tři procenta, což nebezpečnost mladých řidičů ilustruje více než výmluvně.

Lubomír Man: Proč nutně musíme mít sedmnáctileté řidiče?
Foto: Archiv Lubomíra Mana
Popisek: Lubomír Man

Takže podle faktů konstatujme: Čím jsou řidiči na našich silnicích mladší, tím nebezpečnější je na ty silnice vjet. Prostá logika tedy napovídá: Chcete učinit naše silnice bezpečnější? Ano? Pak zvyšte potřebný věk pro získání řidičského průkazu ze současných 18 let na let 19. Moc to nepomůže, ale každý ušetřený život se počítá. Anebo: Jste-li se současným stavem bezpečnosti na našich silnicích spokojeni, s věkovou hranicí mladých řidičů nehýbejte.

Tak mluví zdravý rozum, kterému ovšem v Česku a dál na západ pšenka dnes nekvete. A tak už od příštího roku by u nás měla začít platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která momentálně čeká už jen na podpis prezidenta, a jako hlavní novinku přináší pravý opak toho, co se k věku mladých řidičů uvádí v článku, který právě čtete. Říká totiž toto: „Mladiství usednou za volant již o rok dříve. Nově budou moci v republice řídit už od sedmnácti let, pokud je bude doprovázet mentor, tedy starší zkušený řidič, čímž se zavádí tzv. institut K-17: V roce 2024 se tedy i Česká republika zařadí ke státům, které mají zaveden řidičák na zkoušku. Nejen zavedením zkušebního období pro novopečené řidiče, ale také zavedením zdokonalovacího kurzu pro potenciálně rizikové nové řidiče. Dané opatření společně s modelem přípravy nových řidičů nazývaným L17, tj. možností řídit automobil již od sedmnácti let pod dohledem zkušeného mentora, nepochybně výrazně zvýší připravenost nových řidičů na náročné podmínky v silničním provozu,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

Jistě, uvádí to pan ministr pěkně a skoro se vším, co říká, by se dalo souhlasit, kdyby z pytle jeho uváděných nových opatření jako pověstné šídlo, připravené vás píchnout, nevyčuhoval onen o rok snížený věk, potřebný pro získání řidičského oprávnění. Protože cožpak samo české Ministerstvo dopravy neříká a neuznává, že právě skupina řidičů nejmladších zapříčiňuje nejvíce silničních nehod, z čehož lze pak prostou logickou úvahou odvodit, že čím je řidič mladší, tím je svému okolí v silničním provozu nebezpečnější?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Jak byste definovala dezinformace?

Jak a kdo by podle vás měl posuzovat, co je a co není pravda? A co když se pravda ukáže vlivem času, což se dost často stává? Víte já bych od ODS čekal, že budete bojovat spíš za svobodu slova a ne dělat pravý opak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Velikonoce jako semafor

12:17 Ladislav Jakl: Velikonoce jako semafor

Téměř denně přes tenhle přechod chodívám. Naposled včera. A téměř denně tam bývám jediným, kdo na se…