Vyproštění obřího kontejnerového plavidla, které po najetí na mělčinu již čtvrtým dnem blokuje Suezský průplav, si vyžádá minimálně dalších pět dní. Podle agentury Bloomberg to uvádějí zdroje obeznámené se situací. To znamená, že 400 metrů dlouhá a 220 tisíc tun vážící loď bude v úzkém hrdle průplavu zaklíněná alespoň do středy. Ztěžuje se tak přeprava například energetických surovin či zemědělské produkce.
Blokace Suezu nastává v nejméně vhodnou dobu, kdy v důsledku pandemie a zotavování světového obchodu z ní jsou přetížené přepravní, nakládkové a kontejnerové kapacity na mezinárodních námořních trasách, včetně té mezi asijskými a evropskými přístavy. To již od sklonku minulého roku mezinárodní přepravu značně prodražuje. Protahuje to prodlevy v mezikontinentálních dodávkách, s nimiž se potýkají třeba i české automobilky TPCA či Škoda Auta, jež například z důvodu nedostatku čipů musí letos zastavovat či alespoň omezovat výrobu. V důsledku globálně stoupají ceny například průmyslových vstupů, což postupně zesílí tlaky také v oblasti spotřebitelské inflace, i v ČR.
Nemožnost využívat k námořní přepravě Suezský průplav, „ústřední křižovatku globalizovaného světa“, jíž proplouvá dvanáct procent světového obchodu, dále zvedá již tak vystupňované přepravní náklady. Každá jedna hodina pokračující blokace průplavu stojí skoro 400 milionů dolarů neboli 8,9 miliardy korun. Aktuálně je kvůli blokaci v průplavu „zácpa“ čítající takřka 240 plavidel, vyplývá z dat agentury Bloomberg.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV