Miroslav Novák: Do vývoje maloobchodu výrazně promlouvala restriktivní opatření

06.02.2021 20:17 | Zprávy

Komentář k maloobchodním tržbám – prosinec 2020

Miroslav Novák: Do vývoje maloobchodu výrazně promlouvala restriktivní opatření
Foto: Archiv MN
Popisek: Ing. Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA CZ

Zásadní otázkou pro letošní rok je, zda budou spotřebitelé ochotni utrácet a realizovat tak část odložené poptávky. Nezaměstnanost sice zůstává nízká a peněženky zaměstnanců budou posíleny zrušením superhrubé mzdy, avšak spotřebitelská důvěra se na začátku letošního roku zatím drží na podprůměrných hodnotách. Optimisticky naladěný spotřebitel je přitom základním předpokladem oživení maloobchodu v letošním roce.

Do vývoje maloobchodu v loňském roce výrazně promlouvala restriktivní vládní opatření a prosinec v tomto směru nebyl výjimkou. V prosinci totiž došlo k částečnému rozvolnění restrikcí, což se odrazilo do prudkého meziměsíčního nárůstu maloobchodních tržeb o 8,3 %. Meziroční růst maloobchodu v prosinci o 3,7 %, respektive o 1,4 % po očištění o kalendářní vlivy již tak výrazný nebyl.

Za meziměsíčním růstem maloobchodních tržeb v prosinci stálo téměř výhradně nepotravinářské zboží (17,1 %), zatímco tržby za pohonné hmoty vzrostly pouze o 0,8 % a tržby za potraviny o 0,2 % poklesly.

V souhrnu za celý loňský „covidový“ rok maloobchod poklesl o 0,6 %, respektive o 0,9 % po očištění o kalendářní vlivy. Jedná se o nejhlubší pokles maloobchodu od roku 2012.

Spotřebitelé využili prosincové rozvolnění k realizaci nákupů, které nemohli uskutečnit v listopadu, a samozřejmě i k nákupu vánočních dárků. Prim hrály jednoznačně internetové obchody s meziročním nárůstem tržeb přes 30 %. S ohledem na probíhající pandemii internetové obchody loni významně posílily své postavení na úkor tradičních kamenných obchodů. Solidní růst tržeb zaznamenali i specializovaní prodejci s výrobky pro domácnost a prodejci počítačů. Meziroční pokles tržeb naopak zaznamenali prodejci ve specializovaných prodejnách potravin, prodejci sportovních výrobků a prodejci oděvů a obuvi.

Restriktivní vládní opatření budou negativně dopadat na obchodníky i v 1. čtvrtletí letošního roku. Zásadní otázkou pro letošní rok je, zda budou spotřebitelé ochotni utrácet a realizovat tak část odložené poptávky. Nezaměstnanost sice zůstává nízká a peněženky zaměstnanců budou posíleny zrušením superhrubé mzdy, avšak spotřebitelská důvěra se na začátku letošního roku zatím drží na podprůměrných hodnotách. Optimisticky naladěný spotřebitel je přitom základním předpokladem oživení maloobchodu v letošním roce.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

15:16 Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

Předcházejí článek Netečná veřejnost byl provokací, která měla vzbudit zájem veřejnosti o zmatenou n…