Zásadní otázkou pro letošní rok je, zda budou spotřebitelé ochotni utrácet a realizovat tak část odložené poptávky. Nezaměstnanost sice zůstává nízká a peněženky zaměstnanců budou posíleny zrušením superhrubé mzdy, avšak spotřebitelská důvěra se na začátku letošního roku zatím drží na podprůměrných hodnotách. Optimisticky naladěný spotřebitel je přitom základním předpokladem oživení maloobchodu v letošním roce.
Do vývoje maloobchodu v loňském roce výrazně promlouvala restriktivní vládní opatření a prosinec v tomto směru nebyl výjimkou. V prosinci totiž došlo k částečnému rozvolnění restrikcí, což se odrazilo do prudkého meziměsíčního nárůstu maloobchodních tržeb o 8,3 %. Meziroční růst maloobchodu v prosinci o 3,7 %, respektive o 1,4 % po očištění o kalendářní vlivy již tak výrazný nebyl.
Za meziměsíčním růstem maloobchodních tržeb v prosinci stálo téměř výhradně nepotravinářské zboží (17,1 %), zatímco tržby za pohonné hmoty vzrostly pouze o 0,8 % a tržby za potraviny o 0,2 % poklesly.
V souhrnu za celý loňský „covidový“ rok maloobchod poklesl o 0,6 %, respektive o 0,9 % po očištění o kalendářní vlivy. Jedná se o nejhlubší pokles maloobchodu od roku 2012.
Spotřebitelé využili prosincové rozvolnění k realizaci nákupů, které nemohli uskutečnit v listopadu, a samozřejmě i k nákupu vánočních dárků. Prim hrály jednoznačně internetové obchody s meziročním nárůstem tržeb přes 30 %. S ohledem na probíhající pandemii internetové obchody loni významně posílily své postavení na úkor tradičních kamenných obchodů. Solidní růst tržeb zaznamenali i specializovaní prodejci s výrobky pro domácnost a prodejci počítačů. Meziroční pokles tržeb naopak zaznamenali prodejci ve specializovaných prodejnách potravin, prodejci sportovních výrobků a prodejci oděvů a obuvi.
Restriktivní vládní opatření budou negativně dopadat na obchodníky i v 1. čtvrtletí letošního roku. Zásadní otázkou pro letošní rok je, zda budou spotřebitelé ochotni utrácet a realizovat tak část odložené poptávky. Nezaměstnanost sice zůstává nízká a peněženky zaměstnanců budou posíleny zrušením superhrubé mzdy, avšak spotřebitelská důvěra se na začátku letošního roku zatím drží na podprůměrných hodnotách. Optimisticky naladěný spotřebitel je přitom základním předpokladem oživení maloobchodu v letošním roce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV