Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – září 2019

07.11.2019 10:51 | Zprávy

V září pokračující silný růst maloobchodu lze v první řadě opět připsat pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku.

Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – září 2019
Foto: red
Popisek: Akcenta

Na silném spotřebitelském apetitu českých domácností se nic nezměnilo ani v závěru léta. Maloobchodní tržby v září oproti srpnu vzrostly o 0,7 % m/m a v meziročním srovnání o 7,3 %. S ohledem na vyšší počet pracovních dnů letos v září maloobchod po očištění o kalendářní vlivy meziročně vzrostl 5,1 %.

Nejsilnější meziroční růst tržeb zaznamenali prodejci nepotravinářského zboží (8,7 %), ale velmi solidně šly na odbyt i potraviny (2,1 %) a vzrostly i tržby za prodej pohonných hmot (0,6 %).

Bez ohledu na kalendářní a sezonní vlivy patřil i v září primát v tempu růstu tržeb internetovým prodejcům. Konkrétně v září nákupy přes internet meziročně vzrostly o 25,9 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a rozhodně nepolevuje ani letos. Velmi dobře se však v září prodávaly i počítače (18,1 % r/r), výrobky pro domácnost (10,4 % r/r), farmaceutické a kosmetické zboží (10,2 % r/r) či oděv a obuv (9,7 % r/r).

Zajímavé je, že září bylo letos prvním měsícem, kdy v souhrnu ceny v obchodech mírně poklesly a to o 0,1 % r/r. Samozřejmě se jedná o průměr, přičemž v září výrazněji poklesly ceny počítačů. Oproti tomu, ceny potravin se zvýšily. Zářijový pokles cen a obecně nižší ceny nepotravinářského zboží lze vysvětlit silnou konkurencí mezi obchodníky a také soubojem o zákazníka mezi kamennými a internetovými prodejci.

V září pokračující silný růst maloobchodu lze v první řadě opět připsat pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku. Letos tak očekávám růst maloobchodu o 5 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomio Okamura byl položen dotaz

Pozice ministra vnitra

Dobrý den pane Okamuro, Zajímalo by mě, kdybyste hypoteticky byl na pozici ministra vnitra, pod kterého také spadá Česká pošta, na co byste se zaměřil? Bylo by to na kvalitu této služby? Podle mě jde Česká pošta do pr... Nejen že za Rakušana došlo ke zhoršení dostupnosti a snížení počtu poboček, ale...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

15:16 Zdeněk Jemelík: Zmatečný výklad zmatečného zákona

Předcházejí článek Netečná veřejnost byl provokací, která měla vzbudit zájem veřejnosti o zmatenou n…