Pedagogická komora: Výzva politikům k zastavení legislativních změn ve školství

18.11.2020 9:20 | Zprávy

Vedení Pedagogické komory, z. s., vyzývá premiéra, ministra školství i další členy vlády, poslance a senátory, aby neschvalovali žádné legislativní změny v oblasti školství s výjimkou těch, které přímo souvisí s opatřeními z důvodu koronavirové pandemie.

Pedagogická komora: Výzva politikům k zastavení legislativních změn ve školství
Foto: Eugen Kukla
Popisek: Předseda spolku Pedagogická komora Radek Sarkozi

Ředitelé škol, učitelé i další pracovníci ve školství jsou přetížení neustálými změnami pravidel pro fungování škol, která vycházejí z aktuální epidemické situace. Vypořádat se s těmito změnami je pro pedagogy, rodiče i žáky velmi náročné. Proto školy nemají kapacity řešit zároveň další změny, které nesouvisí s opatřeními kvůli koronaviru.


Ministr školství Robert Plaga zahltil v průběhu roku 2020 pracovníky škol novelami vyhlášek, na jejichž přípravu a připomínkování nebyl prostor, což se negativně odrazilo na jejich kvalitě. Je to především chystaná novela inkluzivní vyhlášky (vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných), proti níž se postavila celá řada organizací (např. ČOSIV) a která dle stanoviska sekce speciálních pedagogů v Pedagogické komoře nepřináší žádnou pozitivní změnu (všechny navrhované úpravy považujeme za negativní). Dále se jedná o navržené změny ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, které opět kritizovalo mnoho organizací (např. META) včetně Pedagogické komory.

Rovněž nesouhlasíme s bohužel již schválenou novelou maturitní vyhlášky (vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou), kterou MŠMT v říjnu na poslední chvíli zcela změnilo podobu a obsah maturitní zkoušky z cizího jazyka, a to daleko nad rámec příslušné novely školského zákona, která byla schválena v létě 2020 (rozšíření obsahu zkoušky o odbornou terminologii, monotematická zadání otázek k ústní části zkoušky, změny v písemné části zkoušky a především rozbití komplexnosti zkoušky zrušením známkování u jedné ze tří složek – didaktického testu). I tuto novelu kritizovala řada organizací (např. AMATE).

Na poslední chvíli v průběhu letních prázdnin byla s platností od 1. září 2020 rovněž schválena novela vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání), která zrušila financování chův k dvouletým dětem v mateřských školách ze státního rozpočtu, kvůli čemuž jsou ředitelky MŠ nyní nuceny tyto zaměstnance propouštět, a to v nelehké situaci, kdy je kvůli omezením z důvodu koronaviru značně obtížně najít si jiné zaměstnání. Proti této novele se postavily například školské odbory. Pedagogická komora zorganizovala petici s několika tisícovkami podpisů, jejímž prvním bodem bylo neschválení této změny ve vyhlášce. Druhým bodem petice bylo negativní stanovisko k další novele, kterou přes opakované protesty řady organizací MŠMT předkládá znovu a znovu – jedná se o novelu nařízení vlády (nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků), která zvyšuje míru přímé pedagogické činnosti u zástupců ředitele. Tato novelizace byla nakonec odložena, ale stále hrozí, že může kdykoliv dojít k jejímu schválení.

Aktuálně má být v Poslanecké sněmovně projednávána novela zákona o pedagogických pracovnících, která v rozporu s odbornými analýzami i zahraničními zkušenostmi staví na roveň s kvalifikovanými učiteli, kteří 5 let studovali své aprobace, pracovníky bez pedagogického vzdělání, čímž zcela devalvuje celou profesi učitelství. Učitelství je regulovanou profesí, k jejímuž výkonu je nutné nejprve splnit dané kvalifikační předpoklady, předložená novela ale tento základní právní princip porušuje. Takový zásadní zásah do naší profese by v případě schválení napáchal nedozírné škody a výrazně by narušil prestiž a povolání a kvalitu výuky. Proto vyzýváme poslance, aby novelu zákona o pedagogických pracovnících neschválili, nebo aby z ní kritizované pasáže zcela vypustili. Pedagogická komora zveřejnila podrobné negativní stanovisko k této novele, stejně jako řada dalších organizací (např. Českomoravský odborový svaz pracovníků školství). MŠMT rovněž zpracovalo tzv. návrh novely školského zákona k nastavení systému řízení a kontroly školských poradenských zařízení a k?racionalizaci systému inkluzivního vzdělávání, který opět kritizovala řada organizací (např. asociace pracovníků SPC a PPP) a jehož znění vedení Pedagogické komory odmítá.

Proto žádáme vládu, aby nepřijímala žádnou novelu vyhlášky nebo nařízení vlády, kterou zpracovalo ministerstvo školství, pokud tato přímo nesouvisí s koronavirovou pandemií. Rovněž žádáme poslance a senátory, aby neschvalovali žádnou novelu zákona, kterou zpracovalo MŠMT, pokud tato novela přímo nesouvisí s koronavirovou pandemií. Školy nemají kapacity zvládnout nápor změn, který se na ně valí. Prosíme všechny politiky, aby nekomplikovali školám jejich práci v současné krizové době a aby zabránili přijetí výše uvedených změn ve školské legislativě.

Školství nyní potřebuje především výrazné navýšení finančních investic do technického vybavení, konektivity a personálního posílení. To je bohužel v rozporu s vládou předloženým návrhem státního rozpočtu na rok 2021. V něm se plánuje snížit finanční prostředky na asistenty pedagoga o 1,2 miliardy korun. Oceňujeme, že tento návrh přináší výrazné navýšení financí na ONIV, ale stále se jedná o velmi nízkou částku, která by měla činit minimálně trojnásobek prostředků na ONIV pro rok 2020. Navýšení financí je nutné především v případě mateřských škol. Investice do školství je nejefektivnější investice do budoucnosti České republiky a jejích občanů, proto by mělo jít o nejvyšší prioritu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Pavel a Řehka nevědí o čem mluví

12:22 Jiří Paroubek: Pavel a Řehka nevědí o čem mluví

…a rozhodně to není v zájmu českých občanů. Významná část české politické elity, včetně té armádní, …