Hlavním důvodem byl propad výroby dopravních prostředků, který už dříve naznačila slabá čísla z tuzemských automobilek. Tato část průmyslu totiž stále bojovala s nedostatkem dovážených komponent a byla nucena omezovat výrobu na sklad. Podobně tomu bylo navíc i v dalším měsíci, takže ani říjnové výsledků průmyslu nebudou nijak povzbudivé.
Ačkoliv to byl právě průmysl, který po první vlně ihned naskočil a už jej nezastavila ani druhá a třetí vlna nákazy, nyní je drží při zemi přetrvávající problémy v dodavatelských řetězcích. Produkce automobilového průmyslu je aktuálně 31 % pod průměrem roku 2019 a vzhledem k ke své váze s sebou táhne i výsledky celého průmyslu dolů, který je nyní 5 % pod úrovní posledního předkovidového roku.
Jak však vyplývá z podrobných statistik, jsou i obory, které současná dodavatelská krize neohrožuje a dál rostou. Jde především o farmaceutický průmysl, výrobce kovových výrobků nebo strojírenství.
Průmysl se i v příštích měsících bude potýkat s problémem fungování dodavatelských řetězců, drahými komoditami a energiemi a částečně i s nedostatkem nových pracovníků.
Zakázky na první pohled sice nevypadají až tak dramaticky jako samotná výroba (meziročně -2,2 %), avšak na rozdíl od produkce se vykazují v běžných cenách. Rekordní růst cen je však do jisté míry vlastně nadhodnocuje. V každém případě v automobilovém průmyslu jsou o 14 % níže než v roce 2019, zatímco v papírenském, chemickém a kovodělném průmyslu rostou dvouciferným tempem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV