Podrobná čísla ukazují, že spotřebitelé mají chuť nakupovat, neobávají se budoucnosti a tak i více utrácejí především za zboží pro volný čas, IT, kosmetiku, módu atp. Na své si přicházejí i prodejci vybavení domácností s tím, jak si domácnosti vybavují své nové bydlení nebo obnovují to stávající v souladu s cyklem. V tomto je jednoznačně podporuje zvyšující se kupní síla podporovaná rychlým růstem mezd a rekordní zaměstnaností.
Stejně jako v posledních letech se stále větší pozornost spotřebitelů upírá na internetové obchody, které expandovaly i do oblasti rychloobrátkového zboží. Tentokrát se e-shopům jejich tržby zvýšily meziročně dokonce o čtvrtinu. Tak silný a přitom dlouhodobý boom tohoto segmentu se v jiných zemích EU hned tak nevidí.
A co čekat dál? Tržby obchodníků rostou stále svižným tempem a bude tomu tak i nadále a za celý rok 2018 by se celkově mohly zvýšit o 5,5 %. Předpokládáme rovněž, že bychom časem mohli začít vidět i poptávkové inflační tlaky, které byly doposud díky konkurenci internetových obchodů silně utlumené. Prozatím jsou vidět především v případě hotelů, restaurací a některých dalších služeb.
I dnes zveřejněné číslo nahrává k dalšímu zvýšení úrokových sazeb ČNB už na zářijovém zasedání bankovní rady.
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV