Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna

16.04.2021 12:52 | Zprávy

Automobilový průmysl je i nadále pod tlakem, a to nejenom kvůli nedostatku komponent, který srazil například tuzemskou výrobu už v prvních dvou měsících o téměř 14 procent.

Petr Dufek: Evropský automobilový trh se odráží ode dna
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Dalším důvodem omezujícím prostor pro zvýšení produkce byla doposud slabá poptávka, respektive prodej omezený různými restrikcemi napříč evropským trhem. Jak už to vypadá z posledních statistik, to nejhorší má trh s osobními automobily za sebou.

Podle březnových čísel zveřejněných dnes ráno se počet nově registrovaných aut v EU konečně přehoupnul přes hranici 1 milionů kusů, a tak se situace na trhu začíná vracet k normálu. Meziroční nárůst vypadá impozantně (+87,3 %), avšak nelze si nevšimnout extrémně nízkého srovnávacího základu z loňska, kdy evropské země poprvé začaly uplatňovat lockdown. V každém případě samotné březnové číslo překlopilo čtvrtletní výsledek automobilového trhu do plusu, a tak za první tři měsíce se celý trh zvedl o 3,2 % a prodalo se tak více než 2,5 mil. vozů. Nicméně i v tomto případě sehrálo nemalou roli „kouzlo“ nízkého základu, neboť loni touto dobou trh padal o čtvrtinu.

A zvlášť zajímavý pak bude z tohoto pohledu dubnový nárůst, který se bude počítat z minim loňského dubna, kdy trh propadl o téměř 80 %. Proto spíše než tempa prodejů, bude lepší dál sledovat samotné počty aut, neboť navzdory dvouciferným nárůstům, které nás čekají i v dalších minimálně třech měsících, je cesta ode dna přece jen ještě dlouhá.

S dalším uvolněním restrikcí lze očekávat vyšší zájem o nová auta, který bude odrážet odloženou poptávku i nastupující konjunkturu ekonomiky. Přichází sice později, než se čekalo, avšak automobilový průmysl bude stejně muset v první řadě vyřešit problém s chybějícími čipy, aby poptávku dokázal uspokojit. Proto by ani v dalších měsících neměl překvapovat kontrast mezi vysokými zakázkami a slabší výrobou, která bude důsledkem tohoto nesouladu.

A jak spekulují některá zahraniční média, zřejmě nepůjde o problém krátkodobý a je vůbec otázkou, zda se jej podaří vyřešit ještě v letošním roce. Limitovaná výroba spolu se zvyšujícími se požadavky na zavádění dalších bezpečnostních prvků plus „zelené“ pokuty budou vytvářet tlak na zvyšování cen nových vozů. A jak už naznačil komentář statistického úřadu k březnové inflaci, jen v ČR byly ceny aut o 9,3 % výše než loni.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Optimismus na konci roku mírně opadá

10:17 Petr Dufek: Optimismus na konci roku mírně opadá

Z dnes zveřejněného konjunkturálního průzkumu mapujícího nálady mezi firmami a spotřebiteli vyplývá,…