Pokud se podíváme na roční kumulované výsledky, je vidět, že se stále prodává o třetinu méně vozů než v rekordním roce 2018. Konkrétně to znamená, že trh je nyní o 4,4 mil. aut menší než dva roky před covidem.
Postcovidové oživení, které loni na jaře vyvolávalo naděje návratu k normálu, vystřídal čipový hladomor trvající až do letošního roku. Nyní, kdy se situaci u polovodičů obrátila k lepšímu, zřejmě automobilky začnou narážet na důsledky energetické drahoty. Nejenom z pohledu svých nákladů, ale zejména vyvolané změny chování odběratelů – tedy firem a domácností.
Za prvních osm měsíců letošního roku se registrace vozů už poklesly o dalších téměř 12 %. Pokles vykazuje všechny čtyři největší národní trhy v rámci unie – největší pak Itálie, kde se letos prodalo o 18 % aut méně než loni.
Z pohledu jednotlivých velkých koncernů si vedl přítomných na evropském trhu si nejlépe vedl Hyundai, kterému daří růst na klesajícím trhu a posilovat tak svůj tržní podíl až na téměř 10 %. Registrace nových vozů ze skupiny Volkswagen – jako největšího producenta osobních aut na kontinentu – naproti tomu poklesla v této době o 15,6 %.
V dalších měsících mohou výsledky prodejů nových vozů vypadat na první pohled pozitivně. Zafunguje totiž efekt nízké srovnávací základny a dosavadních delších čekacích lhůt. Bude se v podstatě realizovat odložená poptávka, zatímco tu novou budou ovlivňovat vysoké ceny energií, respektive rekordní inflace, měnící chování spotřebitelů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV