Solidními čísly se navíc může chlubit i automobilový průmysl, jemuž se navzdory slabší poptávce na většině zahraničních trhů podařilo umazat skluz z úvodu roku. Zatímco ještě v lednu se počet vyrobených a exportovaných osobních vozidel a LUV propadal o jedenáct a více procent, výsledky za první čtyři měsíce jsou již ve znamení jednoprocentního poklesu výroby a v podstatě totožném exportu jako ve stejném období loňského roku. Slibné jsou navíc i nové zakázky v automobilovém průmyslu, které za první čtyři měsíce vzrostly o téměř 6 % a jen v dubnu vyskočily dokonce o 15 %. Při pohledu na to, jak se vyvíjí poptávka po osobních vozidlech v zemích EU nebo jak klesá produkce aut v Německu, jsou to opravdu velmi slušná čísla.
Evropský trh, kam směřuje naprostá většina tuzemské produkce osobních automobilů, přitom už od září klesal. Svoji roli samozřejmě sehrála nová regulace emisí, která rozmlžila měsíční výsledky odbytu automobilek v letních a podzimních měsících. Nevšimnout si ovšem nešlo ani cyklického zpomalování a následně i útlumu celkové poptávky, která přišla celkem logicky po necelých šesti letech předchozího v podstatě soustavného růstu. A slovo „útlum“ je rozhodně na místě, protože zatím šlo jen o drobný pokles prodejů (registrací), který byl nesrovnatelně menší, než vývoj mezi lety 2009 a 2013.
Navíc šlo o pokles, který postupně ztrácel na síle, což potvrdila dubnová stejně jako právě dnes zveřejněné květnová data. Podle nich už v posledním měsíci registrace nových vozů (jako proxy prodejů) v meziročním srovnání stagnovaly a propad trhu od začátku roku se tak zmenšil na 2,1 %. Od historického maxima se trh zmenšil o cca 740 tis. vozů, nicméně stále jde celkově o více než 15 mil. aut.
Vzhledem k cyklickému chování poptávky, současným i budoucím přísným regulacím emisí, nebo k „zeleným“ vizím ovlivňujícím chování spotřebitelů i firem už nyní, lze považovat výsledek prvních pěti měsíců za velmi dobrý. Navíc naznačuje, že celkový letošní pokles trhu osobních vozů bude někde mezi nulou a dvěma procenty. Výzvou pro automobilky tak nemusí být ani tak evropská jako spíše mimoevropská poptávka, s níž se musí vyrovnávat v době rostoucích tlaků na zavádění „ekologických“ řešení.
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV