Petr Dufek: Inflace začíná ovlivňovat nákupy spotřebitelů

14.03.2022 18:08 | Komentář

Podle dnes zveřejněných údajů se tržby v obchodech v prvním měsíci letošního roku reálně zvýšily oproti prosinci o 1,6 %, meziročně dokonce o 8,5 %. Na první pohled velmi silné číslo, nicméně když vezmeme v úvahu loňský slabý lockdownový leden, tak rozhodně nejde o žádnou nákupní horečku. Slabší byl i konec loňského roku, takže ono meziměsíční navýšení vlastně příliš neznamená.

Petr Dufek: Inflace začíná ovlivňovat nákupy spotřebitelů
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Jestli o něco v lednu vzrostl výrazně zájem ze strany spotřebitelů, tak to byla jednoznačně elektronika. S ohledem na loňský lockdown však nemá vůbec smysl meziroční čísla v maloobchodně vůbec řešit. Příkladem budiž třeba aktuálních +204 % nárůst u obchodů s oblečením a obuví, jejichž reálné tržby i tak zaostávají za rokem 2019 o téměř 18 %.

Nákupní boom po covidových lockdownech, který měly podpořit mimořádné úspory domácností, v podstatě ani pořádně nezačal a v nejbližší době už asi ani neodstartuje. Na chování spotřebitelů se totiž už začíná podepisovat vysoká inflace snižující kupní sílu obyvatel. U některého sortimentu může být vidět snaha předzásobit se či urychlit nákupy před očekávaným dalším zdražením, ale na trendu se tím příliš nezmění, protože jde jen o posun v čase.

Spotřebitelé jsou pod tlakem rostoucích nákladů na bydlení, které je nutí přehodnocovat a často i omezovat vlastní nákupy v obchodech. Jednoduše řečeno, o co více lidé zaplatí za elektřinu, topení či hypotéku, o to méně jim zůstane na nákupy především zboží střednědobé a dlouhodobé spotřeby. Jednou z mála letošních jistot je pokles kupní síly v důsledku vysoké inflace, kterou růst mezd rozhodně nedožene.

Specifická situace panuje i v motoristickém segmentu, jehož nabídku doposud limituje čipový hladomor. Výsledky prodejů a údržby vozů jsou i nadále volatilní, nicméně celkový trend je podle dat statistického úřadu spíše nepříznivý. Omezená nabídka a dlouhé čekací lhůty u nových vozů však evidentně nepominou ani v dalších měsících, kdy se tato situace může ještě zhoršit v důsledku dalšího poškození dodavatelských řetězců na východě.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O skutečných zákonech

13:57 Petr Hampl: O skutečných zákonech

Druhý pohled Petra Hampla