Zvýšený zájem dál pociťují prodejci elektroniky, jejichž tržby se po zohlednění sezónnosti a rozdílného počtu pracovních dnů, zvýšily o 8 %. Větší zájem pociťují i prodejci vybavení do domácnosti nebo drogérie. Naproti tomu výrazně méně lidé utráceli v obchodech s oděvy a obuví, na které letošní pandemie dolehla vlastně nejvíce. V podstatě už ani nemají šanci letošní téměř čtvrtinovou ztrátu tržeb dorovnat.
Internetové obchody, které dlouhodobě nabírají na síle s tím, jak se mění nákupní zvyky spotřebitelů, nebo jak rozšiřují svůj záběr, si tentokrát připisují zvýšení tržeb o téměř 16 % (po očištění). Letos jim navíc nahrává i pandemická situace, a tak nepřekvapuje, že od začátku roku se jejich tržby zvýšily už o pětinu.
Z pohledu návratu do „normálu“ je maloobchod jedním z nejúspěšnějších odvětví ekonomiky. Poté, co spotřebitelé realizovali poptávku odloženou v době protikovidových restrikcí, však začne opět více odrážet vývoj kupní síly obyvatelstva. Vzhledem k tomu, jak se zpomalil růst mezd a ty reálné dokonce mají tendenci klesat je pravděpodobné, že dynamika tržeb celého odvětví se bude v nejbližších měsících pohybovat jen v nízkých kladných číslech. Svoji roli bude dál sehrávat opatrnost spotřebitelů vyplývající z obav z dalšího vývoje ekonomiky i vlastní finanční situace.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV