Podrobná evropská data ukazují, jaký sentiment panuje v jednotlivých tuzemských odvětvích a oborech. Zchlazení dříve vysokého optimismu asi není překvapením s ohledem na situaci, s jakou se průmyslové firmy musejí vypořádávat. Zatímco pohled na zakázky je stále velmi povzbudivý, vysoké ceny vstupů a jejich nedostatek dělá své. Vidět je to zejména u automobilového průmyslu, kde navíc výrazně v posledních dvou měsících vzrostly zásoby nedokončených vozů, nebo podobně jako v plastikářském průmyslu, který je s tím automobilovým úzce spojený. Spolu s elektrotechnickým průmyslem trpícím výpadky subdodávek jsou to právě tyto tři velmi významné průmyslové obory, které můžeme za zhoršením nálad vidět. Naproti tomu doba přeje výrobcům kovů, kteří se vezou na vlně poptávky i vysokých cen, podobně jako firmy v potravinářském průmyslu.
O něco méně optimistická nálada panuje ve službách, ve kterých v posledních dvou měsících docházelo ke krocení dříve velmi optimistických očekávání po rozvolnění. Ta se sice zatím zcela nevyplnila, ale rozhodně nelze říct, že by proto HORECA propadla všeobecné depresi. To rozhodně ne, jen jsou hotely trochu opatrnější ve svých výhledech pro další měsíce (vše je sezónně očištěné), zatímco restaurace vidí další měsíce optimističtěji než doposud. A zájem je i nabírat nové zaměstnance, i když to bude vzhledem k situaci na trhu mnohem komplikovanější. Rozhodně se nedá říct, že to nejhorší má toto odvětví za sebou, nicméně současnost alespoň umožňuje vracet se do normálu. Byť část závislou na zahraničním cestovním ruchu nebo kongresové turistice čeká ještě hodně dlouhá cesta.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV