Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme

03.02.2021 10:54 | Zprávy

Vedle klasické taxislužby se svítilnou a taxametrem byl umožněn ,,snadnější“ způsob provozování taxislužby na základě objednávky pomocí mobilních aplikací, ale…

Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Taxi, ilustrační foto

Zákonodárný lobbing

Na základě zjevně účelového tvrzení, v průběhu pěti let nelegálního a nekalého působení na relevantním trhu silniční osobní dopravy České republiky, společnosti Uber a Bolt nejen že totálně obsadily a nadále obsazují rozhodný trh silniční dopravy, ale podstatně ovlivňují svým lobbingem zákonodárnou iniciativu Ministerstva dopravy ČR a posléze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Tyto společnosti volali po liberalizaci, aby měly co nejméně bariér. Snad největší překážkou pro ně byly profesní zkoušky, které jsou minimálně inteligenčním, jazykovým a také bezpečnostním sítem. Zároveň ale rapidně snižují nabídku lidí pracujících v systému a tím zajišťují adekvátní cenu práce. V případě, že liberalizujeme obor a odstraníte bariéry v podobě profesních zkoušek, stane se fenomén zotročování řidičů dle principu rotace pitomců epidemickým, neboť práci bude moci vykonávat prakticky kdokoli. Nemalá rizika spojená s bezpečností zákazníků i silničního provozu v důsledku rapidní deprofesionalizace oboru jsme jako Sdružení českých taxikářů z.s. mnohokrát popsali a silně odsoudili.

Byly zvažovány dva teoretické přístupy

Varianta jednotné taxislužby by zachovala tehdejší koncepci právní úpravy, až na zcela odůvodněné výjimky by všichni dopravci používali taxametr mj. jako záznamové zařízení a jasnou registrace řidiče, označení vozidla střešní svítilnou a byla by zachována povinná kvalifikace řidiče taxislužby. Vzhledem k tomu, že jsme byli součástí pracovní skupiny na MD tak jsme tuto variantu zcela jasně podporovali, jedno taxi (jeden řidič - jedna koncese), omezení počtu vozů taxi a snažili jsme ze jí doplnit o další bezpečnostní opatření. Předložili jsme i naší celou vypracovanou zákonnou novelu, ale vyslyšeni jsme nebyli.

Naproti tomu druhou variantou byla liberalizace právní úpravy, usnadnění možnosti si taxislužbou okrajově přivydělávat, minimalizace zákonných povinností a přizpůsobení právní úpravy elektronickým aplikacím, které si u veřejnosti získaly značnou oblibu. Volba směřování právní úpravy je bezpochyby politickou otázkou a také byla na politické úrovni řešena, již ve fázi přípravy legislativního textu tehdejší ministr dopravy předjednal hladké přijetí právní úpravy se všemi poslaneckými kluby a napříč politickým spektrem panovala jednoznačná shoda na tom, že směřováním právní úpravy má být liberalizace. Byla tedy připravena právní úprava, která umožnila nepoužívat taxametr a střešní svítilnu, pokud jsou při přepravě splněny informační povinnosti vůči zákazníkovi a archivační povinnosti vůči státu.

Z této varianty se vlastně stala nebezpečná časovaná bomba hlavně směrem k zákazníkům. Trestní minulost, neprověřování řidičů, často bez povolení, znalosti českého jazyka a často vše zakryto za mnoho pofiderních tzv. flotilových společností, které pak řidiče kryjí.

Důležitá je fungující kontrolní činnost

Sdružení českých taxikářů z. s. vnímá, že z hlediska tradičních dopravců je v současné době hlavním problémem špatná, záměrně upravená legislativa s nadměrně velkou liberalizací, minimální činnost kontrolních orgánů a nízká cena, za kterou jsou přepravy přes nadnárodní aplikace zprostředkovávány téměř každým. Z úřední činnosti je nám známo, že právě kvůli nízkým výdělkům značnou část řidičů spolupracujících s těmito aplikacemi tvoří cizinci, mnozí bez možnosti v České republice legálně pobývat a pracovat. Na základě zkušeností zejména Hl. m. Prahy Ministerstvo dopravy připravilo další novelu zákona o silniční dopravě, která začala platit od 1. 10. 2020 a která v rámci udělování oprávnění řidiče taxislužby zavedla povinné prověřování legálnosti pobytu cizinců a jejich možnosti zde legálně pracovat. Každopádně je vše otázkou aktivní činnosti kontrolních orgánů.

Chceme se podílet na narovnání naší služby

Dnes i MD ví, že novela je špatná a ani oni nemají přehled kdo a jak vlastně jezdí. Sdružení českých taxikářů z. s. bude trvat na vrácení všech náležitostí bezpečnosti naší služby, zejména-povinnost taxametrů, označení vozů střešní svítilnou, profesních zkoušek v českém jazyce a popřípadě i povinnost psychotestů, a to pro všechny, bez výjimky s podporou všech regionů v ČR, kde máme nejen zastoupení, ale kde se aktivně na všem společně podílejí. Chceme úzce spolupracovat s ministerstvy a vytvořit společně fungující zákon i další přijatelná nařízení a usnesení pro náš obor, my máme zkušenosti a přehled z praxe jako málokdo. Digitální společnosti hájí především svůj vlastní byznys a o problematiku zákazníků, řidičů a celé taxislužby jim vlastně vůbec ani nejde. O řidiče jim nešlo ani v případě kompenzačního bonusu, zapojili se jen do posledního dne jednání, až když jim byl ohrozen jejich vlastní byznys (Uber, Bolt a Liftago), které jsme aktivovali pouze my a jenž trvalo dva měsíce.

Naším heslem je hlavně bezpečnost a profesionalita naší služby hlavně pro zákazníky.

Za Sdružení českých taxikářů z. s.
Petr Polišenský, předseda

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jaroslav Foldyna byl položen dotaz

Co přesně myslíte tím, že chcete stejný metr pro všechny?

V čem je podle vás nyní jiný a pro koho? A naopak, nemyslíte, že by třeba migrantům mělo být měřeno přísněji? My jim poskytujeme azyl, a když si toho neváží a páchají třeba trestnou činnost nebo přestupky, mělo by jim být podle mě měřeno přísněji.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Marek Zeman: Klimatické změny jsou, ale nikoliv dle webu Fakta o klimatu

13:25 Marek Zeman: Klimatické změny jsou, ale nikoliv dle webu Fakta o klimatu