Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme

03.02.2021 10:54 | Zprávy

Vedle klasické taxislužby se svítilnou a taxametrem byl umožněn ,,snadnější“ způsob provozování taxislužby na základě objednávky pomocí mobilních aplikací, ale…

Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Taxi, ilustrační foto

Zákonodárný lobbing

Na základě zjevně účelového tvrzení, v průběhu pěti let nelegálního a nekalého působení na relevantním trhu silniční osobní dopravy České republiky, společnosti Uber a Bolt nejen že totálně obsadily a nadále obsazují rozhodný trh silniční dopravy, ale podstatně ovlivňují svým lobbingem zákonodárnou iniciativu Ministerstva dopravy ČR a posléze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Tyto společnosti volali po liberalizaci, aby měly co nejméně bariér. Snad největší překážkou pro ně byly profesní zkoušky, které jsou minimálně inteligenčním, jazykovým a také bezpečnostním sítem. Zároveň ale rapidně snižují nabídku lidí pracujících v systému a tím zajišťují adekvátní cenu práce. V případě, že liberalizujeme obor a odstraníte bariéry v podobě profesních zkoušek, stane se fenomén zotročování řidičů dle principu rotace pitomců epidemickým, neboť práci bude moci vykonávat prakticky kdokoli. Nemalá rizika spojená s bezpečností zákazníků i silničního provozu v důsledku rapidní deprofesionalizace oboru jsme jako Sdružení českých taxikářů z.s. mnohokrát popsali a silně odsoudili.

Byly zvažovány dva teoretické přístupy

Varianta jednotné taxislužby by zachovala tehdejší koncepci právní úpravy, až na zcela odůvodněné výjimky by všichni dopravci používali taxametr mj. jako záznamové zařízení a jasnou registrace řidiče, označení vozidla střešní svítilnou a byla by zachována povinná kvalifikace řidiče taxislužby. Vzhledem k tomu, že jsme byli součástí pracovní skupiny na MD tak jsme tuto variantu zcela jasně podporovali, jedno taxi (jeden řidič - jedna koncese), omezení počtu vozů taxi a snažili jsme ze jí doplnit o další bezpečnostní opatření. Předložili jsme i naší celou vypracovanou zákonnou novelu, ale vyslyšeni jsme nebyli.

Naproti tomu druhou variantou byla liberalizace právní úpravy, usnadnění možnosti si taxislužbou okrajově přivydělávat, minimalizace zákonných povinností a přizpůsobení právní úpravy elektronickým aplikacím, které si u veřejnosti získaly značnou oblibu. Volba směřování právní úpravy je bezpochyby politickou otázkou a také byla na politické úrovni řešena, již ve fázi přípravy legislativního textu tehdejší ministr dopravy předjednal hladké přijetí právní úpravy se všemi poslaneckými kluby a napříč politickým spektrem panovala jednoznačná shoda na tom, že směřováním právní úpravy má být liberalizace. Byla tedy připravena právní úprava, která umožnila nepoužívat taxametr a střešní svítilnu, pokud jsou při přepravě splněny informační povinnosti vůči zákazníkovi a archivační povinnosti vůči státu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Martin Exner byl položen dotaz

Fakt myslíte, že by Rusko mohlo válku s Ukrajinou vojensky prohrát?

Nemyslíte, že je to dost naivní představa? Ale možná ji nejste sám, kdo si to myslí a dost by to vysvětlovalo, proč se nikdo z EU nesnažil dosáhnout míru. Nemyslíte, že to byla chyba? A že jestli Ukrajina na mír nepřistoupí a USA ji přestanou dotovat, tak EU může pomáhat dál, ale nebude to stačit? N...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Otázky Václava Moravce? Přehlídka fanatismu a hlouposti

18:20 Jiří Paroubek: Otázky Václava Moravce? Přehlídka fanatismu a hlouposti

Po dlouhé době, mezi pracemi na zahradě jsem zasedl k odpočinku od fyzické práce k Otázkám Václava M…