Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme

03.02.2021 10:54 | Zprávy

Vedle klasické taxislužby se svítilnou a taxametrem byl umožněn ,,snadnější“ způsob provozování taxislužby na základě objednávky pomocí mobilních aplikací, ale…

Petr Polišenský: Klasikou taxislužbu si zničit nenecháme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Taxi, ilustrační foto

Zákonodárný lobbing

Na základě zjevně účelového tvrzení, v průběhu pěti let nelegálního a nekalého působení na relevantním trhu silniční osobní dopravy České republiky, společnosti Uber a Bolt nejen že totálně obsadily a nadále obsazují rozhodný trh silniční dopravy, ale podstatně ovlivňují svým lobbingem zákonodárnou iniciativu Ministerstva dopravy ČR a posléze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Tyto společnosti volali po liberalizaci, aby měly co nejméně bariér. Snad největší překážkou pro ně byly profesní zkoušky, které jsou minimálně inteligenčním, jazykovým a také bezpečnostním sítem. Zároveň ale rapidně snižují nabídku lidí pracujících v systému a tím zajišťují adekvátní cenu práce. V případě, že liberalizujeme obor a odstraníte bariéry v podobě profesních zkoušek, stane se fenomén zotročování řidičů dle principu rotace pitomců epidemickým, neboť práci bude moci vykonávat prakticky kdokoli. Nemalá rizika spojená s bezpečností zákazníků i silničního provozu v důsledku rapidní deprofesionalizace oboru jsme jako Sdružení českých taxikářů z.s. mnohokrát popsali a silně odsoudili.

Byly zvažovány dva teoretické přístupy

Varianta jednotné taxislužby by zachovala tehdejší koncepci právní úpravy, až na zcela odůvodněné výjimky by všichni dopravci používali taxametr mj. jako záznamové zařízení a jasnou registrace řidiče, označení vozidla střešní svítilnou a byla by zachována povinná kvalifikace řidiče taxislužby. Vzhledem k tomu, že jsme byli součástí pracovní skupiny na MD tak jsme tuto variantu zcela jasně podporovali, jedno taxi (jeden řidič - jedna koncese), omezení počtu vozů taxi a snažili jsme ze jí doplnit o další bezpečnostní opatření. Předložili jsme i naší celou vypracovanou zákonnou novelu, ale vyslyšeni jsme nebyli.

Naproti tomu druhou variantou byla liberalizace právní úpravy, usnadnění možnosti si taxislužbou okrajově přivydělávat, minimalizace zákonných povinností a přizpůsobení právní úpravy elektronickým aplikacím, které si u veřejnosti získaly značnou oblibu. Volba směřování právní úpravy je bezpochyby politickou otázkou a také byla na politické úrovni řešena, již ve fázi přípravy legislativního textu tehdejší ministr dopravy předjednal hladké přijetí právní úpravy se všemi poslaneckými kluby a napříč politickým spektrem panovala jednoznačná shoda na tom, že směřováním právní úpravy má být liberalizace. Byla tedy připravena právní úprava, která umožnila nepoužívat taxametr a střešní svítilnu, pokud jsou při přepravě splněny informační povinnosti vůči zákazníkovi a archivační povinnosti vůči státu.

Z této varianty se vlastně stala nebezpečná časovaná bomba hlavně směrem k zákazníkům. Trestní minulost, neprověřování řidičů, často bez povolení, znalosti českého jazyka a často vše zakryto za mnoho pofiderních tzv. flotilových společností, které pak řidiče kryjí.

Důležitá je fungující kontrolní činnost

Sdružení českých taxikářů z. s. vnímá, že z hlediska tradičních dopravců je v současné době hlavním problémem špatná, záměrně upravená legislativa s nadměrně velkou liberalizací, minimální činnost kontrolních orgánů a nízká cena, za kterou jsou přepravy přes nadnárodní aplikace zprostředkovávány téměř každým. Z úřední činnosti je nám známo, že právě kvůli nízkým výdělkům značnou část řidičů spolupracujících s těmito aplikacemi tvoří cizinci, mnozí bez možnosti v České republice legálně pobývat a pracovat. Na základě zkušeností zejména Hl. m. Prahy Ministerstvo dopravy připravilo další novelu zákona o silniční dopravě, která začala platit od 1. 10. 2020 a která v rámci udělování oprávnění řidiče taxislužby zavedla povinné prověřování legálnosti pobytu cizinců a jejich možnosti zde legálně pracovat. Každopádně je vše otázkou aktivní činnosti kontrolních orgánů.

Chceme se podílet na narovnání naší služby

Dnes i MD ví, že novela je špatná a ani oni nemají přehled kdo a jak vlastně jezdí. Sdružení českých taxikářů z. s. bude trvat na vrácení všech náležitostí bezpečnosti naší služby, zejména-povinnost taxametrů, označení vozů střešní svítilnou, profesních zkoušek v českém jazyce a popřípadě i povinnost psychotestů, a to pro všechny, bez výjimky s podporou všech regionů v ČR, kde máme nejen zastoupení, ale kde se aktivně na všem společně podílejí. Chceme úzce spolupracovat s ministerstvy a vytvořit společně fungující zákon i další přijatelná nařízení a usnesení pro náš obor, my máme zkušenosti a přehled z praxe jako málokdo. Digitální společnosti hájí především svůj vlastní byznys a o problematiku zákazníků, řidičů a celé taxislužby jim vlastně vůbec ani nejde. O řidiče jim nešlo ani v případě kompenzačního bonusu, zapojili se jen do posledního dne jednání, až když jim byl ohrozen jejich vlastní byznys (Uber, Bolt a Liftago), které jsme aktivovali pouze my a jenž trvalo dva měsíce.

Naším heslem je hlavně bezpečnost a profesionalita naší služby hlavně pro zákazníky.

Za Sdružení českých taxikářů z. s.
Petr Polišenský, předseda

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

10:17 Zbyněk Fiala: Trump chce nejen Panamu, ale i Grónsko

Připojení Kanady ke Spojeným státům jako 51. člen Unie, byl možná žertíček, ale úvahy o opětovném př…