Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 366: Viktor Dyk – Svůj, navzdory všemu

29.08.2024 19:10 | Komentář

Také dnešní díl naší četby, bezmála na sklonku léta, věnujeme básníkovi, jednomu z nejoriginálnějších českých poetů, navíc člověku výjimečnému svým nelevicovým viděním světa a nakonec i tragickým vyústěním plodného života. Viktoru Dykovi.

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 366: Viktor Dyk – Svůj, navzdory všemu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Mediální analytik doc. Mgr. Petr Žantovský, Ph.D.

Impozantní na Viktoru Dykovi bylo třeba i to, že se dokázal víceméně do krve pohádat o nezadatelné principy s dobovou modlou, T. G. Masarykem. I to svědčí o mimořádné pevnosti charakteru našeho autora.

Kupředu jdeme, je-li vhodná chvíle, / Vhodná-li chvíle, jdeme zase zpět. / Při kterémkoliv nás tak vidím díle: / Ne dobří, zlí ne. Něco uprostřed. // Vábeni věčně vším, co pro nás cizí, / Jdem šumařiti v chladný pro nás svět. / Na půli cesty tato náhle zmizí. / - Ne sví, ne cizí. Něco uprostřed. // Zvedneme ruku. Potom zase klesne. / Dnes oheň v nás. A zítra zase led. / Hrozí se dnes, a zítra sotva hlesne. / - Ne živí, mrtví ne. Tak něco uprostřed.“

Úvodní báseň nese ironický název Smutná píseň vesnického šprýmaře (1910) a pro poznání básníka Viktora Dyka je, myslím, velmi návodná. Jistý ironický škleb, který v ní provází charakteristiku jedné nemilé národní vlastnosti, totiž nestálosti a nepevnosti v názorech a činech, byl pro Dyka příznačný a vyskytuje se v řadě dalších jeho děl.

Sám Viktor Dyk byl osobností mnoha rolí, zájmů, podob, barev a valér, ale poté, co se oprostil od mladických anarchistických sklonů, stal se skálopevnou oporou české literatury, a dodejme též jako u mnohých dalších tehdejších literátů (Čapci, Poláček, Bass, Těsnohlídek atd.), také žurnalistiky.

Narodil se na Silvestra 1877 v Pšovce u Mělníka. Byl druhorozeným synem Václava a Hedviky Dykových. Viktorův otec Václav Dyk (v úředních záznamech psáno Dick) byl tehdy správcem, nakonec až centrálním ředitelem mělnického panství knížete Jiřího z Lobkowicz. Dykův otec byl velice vzdělaný člověk, což se odráželo také v jeho obsahově hodnotné knihovně, na kterou Viktor rád při studiu v Praze vzpomínal, protože kromě ročníků Lumíra, Světozoru a Zlaté Prahy obsahovala i svazky Kobrovy Národní bibliotéky či Palackého Dějin národa českého. S literaturou měl tedy kontakt již od raného dětství a stal se brzy vášnivým čtenářem. Velmi se zajímal o českou historii, a to umocňovalo i jeho národní smýšlení. S tím souvisí i další životopisný údaj: V roce 1888 začal chodit na pražské gymnázium v Žitné ulici, kde ho mj. učil Alois Jirásek, kterým byl Viktor přímo uchvácen (dokonce uvažoval o studiu historie). I Jiráska mladý Viktor zaujal a až do smrti zůstávali přáteli.

Dyk kontra Masaryk

V září 1893 byl nad Prahou vyhlášen výjimečný stav a byli zatýkáni omladináři. Tou dobou vznikají také jeho první básnické pokusy, které jsou dochované v rukopisných sešitech: Proudy a protiproudy, Dušičková elegie, Z básní zemřelého, Lyrika. Zatýkání v roce 1893–1894 se dotklo i gymnázií. Viktor Dyk toto dění pozoroval s velkým zaujetím, jelikož již tehdy patřil k radikálním studentům, kteří chtěli skoncovat s monarchií. Po úspěšně složené maturitě v roce 1896 se zapsal na právnickou fakultu c. k. české univerzity Karlo-Ferdinandské v Praze, kde mj. poslouchal přednášky prof. Masaryka. Dyk byl nejprve Masarykem velmi osloven, ale jakmile se s ním osobně setkal na jedné přednášce, nadšení uvadlo. Masarykův realismus byl pro něj příliš racionální a bez emocí. Tak to aspoň popsal literární historik Jaroslav Med ve své, v našem kontextu ojedinělé, dykovské monografii z roku 1988.

Dyk vytýkal Masarykovi především jeho odpor vůči radikalismu tam, kde byl jedině namístě, jeho „kladení dobra lidského nad dobro národní“, „pověrečnou bázeň před šovinismem“ i tam, kde šlo pouze o nacionalismus, běžný u všech evropských národů, a „utopii možného smíru s Němci“. Dyk se nikdy, ani ve svém „realistickém“ mezidobí, nestal Masarykovým stoupencem. Ideovému sporu s TGM dokonce věnoval samostatnou publikaci Ad usum pana presidenta republiky (1929). Masaryk pak na ni neméně ironicky odpověděl a nepomohly ani opakované přímluvy Karla Čapka, vyzývající oba muže ke smíření. Historik Petr Zídek s jistou neurvalostí, ale asi pravdivě vyjádřil postoj obou slovy: „Zatímco pro Viktora Dyka představoval T. G. Masaryk celoživotní problém, Masaryk Dyka vnímal jen jako vynechatelnou poznámku pod čarou.“

Úhelným kamenem onoho nesouladu byl názor na češství a národovectví. Historik Josef Tomeš napsal, že Masarykovo češství bylo „pevně provázáno s duchovně fundovanými humanitními hodnotami, se sociálním reformismem, s kulturním internacionalismem, s otevřeností vůči Evropě i světu“. Dykovo češství naopak charakterizuje jako „obranné a bojovné, více opřené o domácí tradice“, které neustále reflektovalo „obavy z ohrožení, především ze strany Němců“. My s dnešní historickou pamětí, zahrnující události předcházející druhé světové válce, zradě „spojeneckých“ mocností v Mnichově a následnému vpádu německých nacistů do okleštěné vlasti můžeme Tomešovům slovům rozumět docela živě.

Dykův prazákladní postoj k vlasti a národu je vyjádřen v erbovní a mnohokrát citované básni Země mluví (ze sbírky Okno, 1921). Připomeňme si ji aspoň výňatkem:

Neoslyš slova varující: / Neprodej úděl za čočovici. / Třeba mne opustíš, / nezahynu. / Ale víš, / kolik sem přijde stínů? / Kolikrát pěst bude potomek zatínat / a syn tvůj kolikrát bude tě proklínat? // Nezahynu, věčna jsem, / ale žít budu s trapným úžasem: / kterak jsi zapomněl dědičný na díl? / Kterak jsi váhal a kterak jsi zradil? / Jak možno kletý čin provésti vědomky? / Sebe jsi zradit moh. Ale své potomky? / Dokavád dýchal jsi, proč ses vzdal? / Čeho ses bál? / Co je to smrt? / Smrt znamená jít ke mně. / Tvá matka země / otvírá náruč: možno bys jí zhrd? / Pojď, poznáš, jak je náruč země měkká / pro toho, který splnil, co čeká. / Prosím tě, matka tvá: Braň si mne, synu! / Jdi, třeba k smrti těžko jdeš. / Opustíš-li mne, nezahynu. / Opustíš-li mne, zahyneš!“

Dyk politik

Dykův život si nelze představit bez politických aktivit. Už roku 1911, kdy se stal členem Státoprávně pokrokové strany a neúspěšně za tuto stranu kandidoval ve vinohradském volebním okrese do Říšské rady. Roku 1918 se podílel na založení Československé národní demokracie. V parlamentních volbách v roce 1920 získal za národní demokracii poslanecké křeslo v Národním shromáždění. V parlamentních volbách v roce 1925 se pak za tuto stranu dostal do Senátu. Mandát obhájil v parlamentních volbách v roce 1929. V Senátu setrval do své smrti roku 1931. S politickou činností šla ruku v ruce i jeho tvorba literární, nejmarkantnější příklad lze nalézt v knize Prohrané kampaně (1914), v níž shrnuje svou prozaickou a lyrickou předvolební a povolební činnost v období parlamentních voleb roku 1911 nebo v poválečném období, kdy se jeho lyrika zaměřovala především na útoky proti politickým oponentům. Zneužívání veršů k potírání oponentů Dykovi vytýkal i F. X. Šalda. Podle něj Dyk utvořil z poezie služku politiky a divil se tomu, že jako nacionalista tělem a duší nedokázal svou básnickou činnost adresovat především národu, ale že jí především vracel rány politickým protivníkům. Jenomže to právě bylo pro Dyka nezaměnitelné plus jako – v silné nadsázce – třeba pro Karla Kryla. Také jemu mnozí vytýkali adresnou političnost. Jenomže jsou okamžiky, kdy se ani poezie bez ní neobejde. Jako třeba v básni Odpověď ze sbírky Lehké a těžké kroky (1927):

Kde resignace k všemu hotová / mdle říkávala: včerejšek svůj zapru, / my byli strašák vrabců domova, / my byli štiky v oblasti té kaprů./ Ta úloha nám dlouho zůstala. / Boj nebyl hladký, časem šlo to z tuha. / Když řinčela zbraň, vřava vzrůstala, / co na tom, druh že časem ranil druha? / My klnuli, kde jiný neklne, / co jiným svato, bylo pro nás plano. / Lid řekl ano, kde jsme řekli: Ne. / Lid řekl ne, kde říkali jsme ano. / My doufali, kde jiný nedoufá. / My věřili, kdy skepse jiné jímá. / Cíl, který nikdo snít si netroufá, / my měli jasně před očima svýma... / – Než, dneska, dnes, kdy hoří vlasti krov, / kdo vzpomene si uplynulých věcí? / Kdo při požáru, v ohni katastrof / chce pokoušet se sobě oběd péci? / Když řádí smrt a zeje tolik ran, / kdo samolibý bude tak a pustý, / by bojů vzpomněl včerejších a stran? / Kdo mluví přes to? / Muž to zlatoústý.“

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Petr Žantovský

Ing. Petr Liška byl položen dotaz

Co myslíte tím tlakem pražských úřadů?

Píšete zde taky, že jste otevřený kritice, tak schválně, jsem zvědavý, co mi odpovíte. Netvrdím, že tato vláda, za kterou kopete dělá úplně vše špatně, ale kdyby si vedla dobře, jak vysvětlíte, že se většině lidí napříč regiony vede hůř a hůř, že se pro většinu z nás životní podmínky stále zhoršují?...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Vstříc 20. září

14:50 Zdeněk Jemelík: Vstříc 20. září

Hlasováním voličů dne 20.září 2024 se přiblíží vyřešení rebusu volby do Senátu v okrese Benešov, kte…