Podvedení klienti: ČNB selhává v oblasti investičního životního pojištění

23.01.2020 8:00 | Zprávy

Česká národní banka svým postupem při schválení propojení pojišťoven Generali a Česká pojišťovna hodila přes palubu spotřebitele se smlouvami investičního životního pojištění, a zřejmě i investory na akciových trzích. Uvedl to dnes člen výboru spolku Podvedení klienti Jiří Chvojka.

Podvedení klienti: ČNB selhává v oblasti investičního životního pojištění
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

„ČNB povolila spojení pojistných kmenů obou pojišťoven, přestože jsme ji opakovaně upozorňovali na možnou neplatnost pojistných smluv České pojišťovny i Generali kvůli jejich právním vadám a na očekávané zhoršení postavení klientů při dobytnosti jejich nároků. V portfoliu Generali České pojišťovny jsou neplatné smlouvy, viz stovky rozhodnutí finančního arbitra i soudů, a poškození klienti nyní čelí u soudů zmatkům, protože jen málokdo se v problému orientuje. ČNB svým postupem dala subjektu Generali Česká pojišťovna bianco šek k účtování nesjednaných poplatků a faktickému poškození stovek tisíc klientů,“ řekl dále Jiří Chvojka. 

„Skutečný průlom nastal vyhlášením pravomocného rozsudku Městského soudu v Praze v listopadu 2019, ve kterém soud konstatoval neplatnost pojistné smlouvy PROFI Invest České pojišťovny. Soud odmítl praxi pojišťovny, která srážky nákladů a poplatků provádí na základě odkazu na pojistně-technické zásady, se kterými klient nebyl seznámen. Jelikož identickou formulaci obsahují pojistné podmínky všech verzí IŽP, srážky těchto nákladů jsou velmi diskutabilní. O rozsudku věděla Generali Česká pojišťovna, zcela jistě i Česká národní banka, přesto s převodem kmene vyslovila souhlas. Potenciální škoda nebude malá, s ohledem na množství dotčených smluv může jít o miliardy, což se týká nejen klientů, ale i investorů pojišťovny,“ řekl člen výboru spolku Jiří Chvojka.

Česká národní banka ve své reakci na toto odhalení potvrdila, že k pochybení došlo a že „Česká národní banka primárně usměrňuje dohlížené subjekty k dobrovolnému přijetí takových pravidel a postupů, které sníží pravděpodobnost výskytu obdobných pochybení v budoucnu“. Přiznala tedy, že problém existuje a že ho neřeší.

„Pokud to ČNB myslí s ochranou spotřebitele vážně, měla by se připojit k naší žalobě požadující, aby Generali Česká pojišťovna upustila od vybírání nesjednaných poplatků. Pravomocné rozhodnutí Městského soudu v Praze do problému vneslo jasno a ani pojišťovna ani ČNB by neměly strkat hlavu do písku,“ řekl k tomu advokát Viktor Rossmann, který žalobu za Podvedené klienty podal.

Podle advokáta Jana Dáni se poškození klienti budou právní cestou bránit proti převodu pojistného kmene mezi Generali a Českou pojišťovnou. „Nelze převádět neplatné smlouvy na jiný subjekt a není možné v souvislosti s převodem pojistného kmene ztížit poškozeným klientům možnost domáhat se svých nároků. Právní stát prostě nemůže připustit situaci, kdy klienti mají v ruce neplatné smlouvy, a ještě by měli nést všechny důsledky s tím spojené. ČNB zcela rezignovala na ochranu spotřebitele.,“ uvedl Dáňa.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

15:57 Zdeněk Jemelík: Legislativní nedbalost

V článku „Věrchuška a sprostý lid“ jsem uvedl, že vládnoucí vrstvy (věrchuška) se nezajímají o míněn…